Sam Spaden näköinen mies
Kulkien
ikuisen nuuskimisen ja tiedonjanon polkuja ja luonnollisesti, kuten
odottaa saattaa tietyn voyeristisen pelkuruuden kannustamana Sam
Spaden näköinen,kuviteltu mies laskee drinkkinsä Meksikossa
pölyiselle pöydälle, tarinat ovat aina alkaneet jostain ja
loppuneet johonkin, niinkuin alfa ja omega – hiilen ketjuuntumisen
mielipuolinen muotokarkelokin. ”Tykinruokaa” sanoisi kyynikko ja
ehkä samalla kannalle kallistuisin minäkin jos olisin. Vetäytyminen
peilistä aiheuttaa Sam Spaden oloisen miehen katoamisen ja sitten
ollaan taas määrittelemättömyydessä; siinä mikä oli ennen
muotoa ja luomistyötä; on kuin kaukaisena kaikuna erottaisin
Sammakon laulun; universaalin hymnin, timanttien kuoron, mutta
ohikiitävä hetki viiltää vain partaveitsen teränä, mutta ei
jätä muistin verta tippumaan laminaattilattialle, vaikka se olisi
ehkä ollut dramaattisempaa.
Bangkokin
usva; mitä sen sumuisten pyörteiden laskoksista paljastuu: ehkä
se, joka tilasi postikortit tai se, joka minut pestasi kuolemaan
taiteen puolesta. Aika rikkoutuu lasinpaloiksi. Astelen kujalla
jauhaen kuhisevia torakoita koroillani, taudit iskeytyvät
keuhkoihini, miljoonien kirkuvien hyönteisten mielipuolinen huuto
kaikuu kaikkialla; on liian meluisaa kuulla ajatuksia, saati sitten
tiivistyä ymmärrykseksi, joten tyydyn postikortiin – tarkastelen
sen vaihtelevaa kuvapintaa, joka kujalla on jähmettynyt
gluteiinipitoiseen huokauksen, joka nyt roikkuu mustuneista tikkaista
ja pyykkinaruista; käristetyn sian haju – tämähän on sama kuin
Bangkokissa, siellä, siellä.
Tartun
aseeseeni, kuin se auttaisi olemaan asettamatta Hamletin kysymykstä:
ollako vai eikö olla ja pohkeitani venyttävät jalkani tekemät
lähes automaattiset liikeet, jotka todennäköisesti ovat peräsin
ajalta, jolloin olin vielä joku kameleontti tai jotain, evoluution
pikku ratas.
Suonikas
käsi työntyy nuhruisesta hihansuusta, kuin utelias pikku opossumi;
sniff, sniff, tuoksuja ja tunnelmia, muttei kovinkaan auvoisia;
enemminkin muistuttaa tuon ”ON AIKA KUOLLA”- näytelmän
takaovelta tuulahtavaa hien lemahdusta esityksen jälkeen, kun
esityksen päänäyttelijä on käynyt kujalla kusella ja unohtanut
sepaluksen nappinsa auki. ”Pane nyt se vetoketju kiinni, herran
tähden” huuta Phyllis Syphilis, sisäkköä esittävä
puoliverinen lutka, jonka tarkoituksena on tartuttaa koko kaupunki ja
estää inhimillinen lisääntyminen. ”Okei, okei, näky olsi kyllä
komea, vai mitä?” naurahtaa pääosan esittäjä ja vetää
vetoketjunsa kiinni.
Niin,
kaikkea voi nähdä tai myös olla näkemättä, maailma on ikuinen
taulu, joka on peili ja siinä me nyt seikkailemme. Kumarrun maahan
tai oikeastaan maa vetää kasvojani puoleensa ja taivuttaa minut
suurin piirtein samaan kulmaan kuin nuo kirjeitä lähettävät
meksikolaiset; onko tämä enteellistä? Mutta helvetti! Minähän en
välitä kuolemasta, olen jo enemmän kuin kuollut – todella
olematon, nuuskija vailla minää, peilinpalasissa heijastuva ei
kukaan, jolla ei ole varaa identiteettiin, kuin perhonen.
”Helvetti,
on tämäkin elämää” ajattelee ilmeisesti Sam Spaden oloinen
mies, kujalla, väsyneenä, taipuneena, kasvot kohti asvalttia,
joilla näemme peilinpalasen ja käyntikortin.
”Taas”
– merkittävää tämä painetun sanan määrä. Uskoisin, että
käyntikortit muodostavat salasanojen jatkumon, joilla kirjakieli
pitää yllä salaista valtaansa – käyntikortit peräkkäin
pistettyinä, järjetettyinä, luokiteltuina ja leviteltyinä
olisivat Herran Sana, Kauhea Ikuinen Tuomio, jota vamppyyrit
opettavat korkeissa kivisissä rakennuksissa, jotka eivät ole
vankiloita – siis näin lullaan, mutta Sana on Sana; se ei ole
jähmettynyt lihaksi vaan on jäänyt käyntikortteihin, synkkiin ja
kuolettaviin. Nostan kortin.
PAM.
Peilinpalanen
ampuu minua ja vasen silmäni sokaistuu; en välitä – jos tulee
tarve käyn lainaamassa sammakolta yhden piilotetun lasisilmän tai
laitan Intiaanin Piipun silmäkuoppaani; silläkin voi tarpeen tullen
nähdä. Näkemistä on niin monenlaista eikä tässä
statistiviidakossa ole niin oleellista mitä näkee tai näkeekö
lainkaan. Käyntikortti on nyt mustavalkoinen reikä, optinen harha,
mutta erotan sen pinnalla kutsun:
” Vaaleanpunainen Lady” –
valheiden verkko.
Tunnistan
paikan. Se on tunnettu hienohko kapakka, jossa korkean luokan
seuraneidit harjoittavat jotain muuta kuin pitsin nypläämistä ja
Herran Sanan moitteettomat miehet juoksevat siellä alvariinsa. Se,
jos jokin on varmasti liitoskohta – saatan jo aistia Alfan ja
Omegan tuoksun käristyneen sian hajun takaa. Ehkä kaikki selviäisi
siellä: Miksi minua kidutetaan? Miksi kalalla on kidukset, miksi
kitara on palanut... Siivelleen levittäytynyt syöksykierre,
mahdoton oikaista, kun kaikki on vinossa. Talot kaatuvat ryskyen
ylitseni, junat viheltävät, langat kaartuvat, sähkö repii
vaijereita, se purkautuu orgastisina ryöppyinä ja yhtyy hyönteisten
välkähtelevään tanssiin; ilma on kuulaita pyörteitä, ahnaita
kuiluja talojen välissä ja lasinsirpaleita, betoninpaloja,
kirkunaa, kuolaa ja ylösalaisin käännettyjä kirskuvia
raitiovaunuja. Se on kaaos – huomaahan sen tyhmempikin, mutta kuka
sitä pitää ojennuksessa, kuin se olisi sääntö?
Sitä
ei nähdä; se on aisteihin kiedottu kulissi, pirullinen valhe, joka
alkoi, kun Sammakko menetti silmänsä ja universaali laulu kietoutui
kuolettaviin timantteihin. En olisi uskonut, että valhe ulottuu näin
syvälle! Siihen on kiedottu potta ja vaipat ja lelut ja alusta asti
lapsivedet ja roska silmässä ja käynti silmälääkärillä: siksi
kaikilla on silmälasit! Niilläkin joilla niitä ei ole!
Sokea
piste leviää käyntikortista vasempaan silmääni, mutta tuo hetki
onkin täynnä kiehtovaa magiaa. Negatiivi ja negatiivi yhdessä
muodostavat salaisen positiivin; äkillisen näkemisen ilmestymisen
ja silloin hetkessä - tai ei edes hetkessä tajuan mitä he ajavat
takaa.
Kaikki
oli esitettävä peilissä: tuo näytelmä: ON AIKA KUOLLA sai ensi –
iltansa jo muinaisuudessa ja se levisi kulovalkea tavoin kaikkialla
ja muodosti ulottuvuuden – peilien elämän, jossa huokaukset
ikuisesti jähmettyvät ja jossa tähdet kulkevat samaa rataa ja
jossa on mielipiteitä, oletettuja hahmoja ja kädenpuristuksia –
ei ole muuten mahdollista lähettää kuolettavia postikortteja tai
ottaa rasiasta suklaata. Ne kaikki on ympätty käyntikorttiin;
siihen jonka nimi on KAAOS.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti