Meksiko
Meksikossa
päätän kumartua pölyisen maan puoleen ja koskettaa noita
hämmentäviä esineitä kädelläni. Lasisilmä on selvästi
peräisin Sammakolta, jolla on lasisilmä. Entä siis hitaat
Kultakalan liikkeet, tai Piippu?
Se
on Intiaanien käsityötä, rujo kaiverrettu terrakotta tai vähän
harmahtava, pinnaltaan pölystä...hiukan kuin arkeologian
oppikirjoista.
Puhallan
pölyä pois sen pinnalta ja yritän tulkita sen kirjoitusta. En
ymmärrä mitään mutta ymmärrän, että sen pinnassa täytyy lukea
– Aamunsarastus.
Se
on sijoitettu tänne antamaan toivoa ja luotsamaan matkaani esi -
isieni luokse. Kuin haikea muisto pyyhkäisee ylitseni, mutta se on
vain haikeuden muisto, ei haikeus itse, eikä se sinänsä kosketa
minua lainkaan. Karikatyyrimäinen meksikolainen viiksiniekka
nököttää omassa kulississaan liikkumatta, kuin ajatuksiinsa
vaipuneen.
Mitä
ihmettä tuollainen mies voi ajatella ? Lampaita, hevosia –
korkeintaan vettä.
Päätän
jatkaa matkaani, mutta jalkani ovat hyvin raskaat, en saa niitä
venytettyä eteenpäin, joten päätän odottaa ja nyt näenkin,
kuinka kaukaa etäisyydestä lähestyy pölypilvi, kuin postivaunut
tai lauma ratsastajia. Kun ne tulevat lähemmäksi näen, että ne
ovat lauma ratsastajia – todellisia maantierosvoja tai ainakin
hyvin likaisia ja karkeanoloisia miehiä.
He
vilkaisevat viiksikarikatyyriä ja painuvat sisään kapakkaan.
Ilta
hämärtyy ja voimakas tähden loiste tuo mieleeni peilinpalaset.
Näin
täällä siis liikutaan ja suljen silmäni.
Valoavain
Kohtaamisia tai jotain sellaista Amerikassa
Kaikupohjaa,
muinainen kello lyö kolkosti, siis seinäkello ja erittäin vanha
parrakas ja kumara mies kumartuu sinivihreä, virttynyt kaapu yllään
kohti vuodetta. Onko hän todellinen vai William Blaken maalaus –
hän kuitenkin liikkuu hitaasti ja kääntää päätään hitaasti
ja tuijottaa minua. On, kuin hänen katseensa olisi keltahehkuinen,
mutta se on vain heijastusta lampusta, jota hän pitää kädesssään.
Se on vanha öljylamppu.
Hän
asettuu vuoteelle hyvin hitaasti hengittäen – yrittääkö hän
viestittää jotain. Onko tarkoituksena taas katsella Kuolemaa, joka
pikkuhiljaa tekee ruumiista nauravaa paperia.
Kello
lyö – olen ymmälläni. Hän sulkee silmänsä. Mitä tästä nyt
pitäisi sanoa. Kuljen haparoiden, hiljaa huoneessa ja kaikki on,
kuin seittien unta, melko vienoa ja haikeaa, mutta mitä sitten. On
selvitettävä tämä jälkikäteen, kuten myös putoamiseni joen
törmälle myöhemmin.
On
parempi palata taksiin ihmisvilinään Mahattanille - keskelle Avenue
Of Americasia – on parempi ottaa taksi, joten viittoilen, kuin
tuulimylly ja asetun takapenkille. Musta nuori mies hymyilee
paljastaen hampaiden tarkoituksen ja sanoo tietävänsä, mitä haen.
En ole lainkaan yllättynyt, vaan olen mukavasti, kuin Sielu
kohdussa.
Kadut
vilisevät ohi, kunnes taksi vihdoin nousee lentoon ja aloittaa
kapuamisensa kohti Kuun maisemia. Musta nuorukainen hymyilee taas
taaksepäin ja ymmärrän hampaiden tarkoituksen – ne ovat
peilinpalasia, joissa Kuu hohtaa hämyisästi ja tarkoittaa, ettei
ole hätää. Näiden hampaiden yhdistetty hymy on kuin lasinen
viidakko – säihkyvä ja vaarallinen – täytyy päätellä, että
varsin usein hampaita käytetään väärin, niillä johdetaan
harhaan matkamiehiä, jotka eivät pysy tolkuissaan tai eivät välitä
tarpeeksi tai haluavat kostaa itselleen, sitä tietämättä.
Amerikka
on suuri Hampaiden Maa, jossa tyhjät lupaukset ovat arkipäivää ja
valhe on veljeyden nimi – syödään ontoilta lautasilta ja
jaellaan käyntikortteja, joissa lukee kultakirjaimilla: HuuHaa, nyt
syön sinut.
Suurin
kortinvalmistaja on Yhtyneet Hyönteiset Ltd lauseenaan: ”Nopeat
syövät hitaat.”
Nääntyneen
Naurulokin katseessa näen saman – se siivoaa jätteet ja nauraa,
se on Jokeri, mutta sitä on edelleen vaikea käsittää. Uskon
kuitenkin mustan nuorukaisen rauhoittaviin hampaisiin ja kääriydyn
unohduksen villamattoon.
Herään
hotellihuoneessani hätääntyneenä ja alasti, kaluni sojottaa
kivikovana pystyssä – miten mukava tunne, laukeaisin mielelläni
kaikkiin reikiisi, jos voisit ottaa minut vastaan vaatimatta,
ottamatta mitään, mutta sitten päätän vain tyydyttää itseni,
sillä yksikään nainen ei ymmärrä Runoilijan Rakkautta (tosin
yksityisetsivän valepuvussa), vaan luulee, että siihen pitää
jotenkin osallistua. Laukean roiskuen joka puolelle, kuin hilpeä
vappuserpentiini.
Vedän
vaatteet päälleni ja lähden ulos East Villagessa, nyt olen täynnä
elämää oleva nuorimies, päässäni on punainen valkokuvioinen
huivi ja ilmeisesti opiskelen jossain Villagen koulussa taideaineita.
Tulen
koulun käytävään ja vilkaisen seinustalle ja huomaan, kuinka joku
katselee minua – se on vaihtuva mies – nainen, joka virnistää
pilkallisesti ja sen telepaattinen, möyheä ääni täyttää
tajuntani: ”Luuletko, etten tiedä kuka olet, mikään ilmiasusi ei
minua hämää“.
Se
kaivelee hammastikullaan jotain paskaa hampaankolostaan ja sylkee sen
sitten julkeasti lattialle. En epäile hänen sanojaan, sillä
tuollaiset olennot asuvat toisessa syvyydessä ja ne näkevät
helposti ihmispeitteen alle. Olisin itse asiassa melkein halunnut
sanoa sille, että kerropa sitten, kun kerran niin hyvin tiedät,
että mitä helvettiä teen täällä…
Tyydyin
sen sijaan toteamaan hänelle ohimennessäni: ”ime munaasi
homofriikki”
Kuumat
allot löivät takaraivooni ja tunsin, kuinka se levitti vihansa
kenttää takanani, mutta olin liian hyvällä tuulella välittääkseni
moisesta. Ikkunasta aurinko ampui säteitään heijastuen
ikkunalaudalla olevasta kirkkaasta peilinpalasesta. Sulauduin
tyhjyyteen, juuri kun olin koputtamssa luokan ovelle.
Ai että mä pidän sun tavasta kirjoittaa sanoilla kuvia ja manifestoida elämän virtaa.
VastaaPoistaT. Hank