Ekspressionistis-futuristinen
visio
Alaston
laskeutuu kierreportaita kuullessaan Sammakon laulun Manhattanin
kaaoksessa: On aika Kuolla – viimeinen näytös
Sammakon
laulu
ESIPUHE
Jossa kaikki on melkein eli mitättömyyden prologi.
Dashiell
Hammet olisi ollut kateellinen moisesta mahdollisuudesta ja
todennäköisesti kumonnut viskipaukkunsa nopealla, mutta harkitulla
ranneliikeellä kitaaansa.
1
- 2- 3 Kuole.
Tauko
Olen
Kädetön Taiteilija.
En
voi kuvata mitään, mitä olen nähnyt.
Elän
Helvetissä, joka on Kulissi.
Juon
Taidetta, mutta ulostan Verta.
Aika
on kovettanut sormeni Nauloiksi.
Tavoitan
ohikiitävää Huutoa, kuten tavoittelen kadonnutta veljeäni, joka
oli Sieluni...
Olen
kuollut Arkku, josta ei kasva mitään. Kuvassa ei ole kehyksiä.
Avautuminen alkaa....
Bang,
bang
Vastenmielinen
Matka näännyttävään laaksoon.
Häpyjen
Viidakko, jossa karvat pistävät, kuin okaat.
On
lähdettävä matkalle, silloin, kun on aika.
Löit
minua halvaannuttavala lasilla, haalean veden värinen läimäys –
sukellan Taiteeseen. Kirjoituskoneen nakutus tyhjässä yössä.
Unohdan.
Nyt.
Joitain
Patologisia Unelmia, kuin nuo kuolleet kalat joissa. Peilinpalat
kimmaltelevat kärsineellä asvaltilla – astun eteenpäin
pujotellen niiden välistä – koira on jähmettynyt kuvaan.
Käristetty
Sika huojuu ilmassa ja tunkee piikkejä sieraimiini. Kaikki on
yhtämittaista värinää,
kuin
Taulu.
Aistimista.
Bangkokin usva – ehkäpä alku
Kävelen
eteenpäin unessa, vaikka aaveet huutavat vierelläni. Sireeni. En
pelkää ellen ole välttämättä alasti. Kaikkein masentavinta on,
ettet näe minua koskaan – et tervehdi, et ime mehukasta terskaani.
Sammutettuja huokauksia sieltä.
Peilinpalaset
kadulla. Tauko.
Jokaisesta
heijastuu jotain, on vaikea ymmärtää.
Voihke
saa minut vaappumaan, tahtien salamat pirstovat simpukkaani. Voihke,
voihke – kuka kuolee jälleen kiitollisena kujalla?
Nääntynyt
Naurulokki kääntyy ilmassa, sen veltto katse on julkea. Se on
Jokeri, mutta et käsitä sitä.
Taas
jaetaan pelikortteja – saiko maassa makaava sotilas sotamiehen vai
ässän – tuskin hän oli edes sotilas, vain kohteliaasti puettu
mies? Ainakin verta vuosi pirusti. Epäilen Timantteja, sillä nehän
ovat vertauskuvia.
Olen
Kännissä, kuin käki, mutten elämästä, enkä humaltunut –
jotenkin riipuvien harsomaisten viuhkojen takaa erotan
yksityiskohtia:
Muotikengät
Mustuneen,
mustan käsineen.
Sian
haju, poltettu riippuu kujalla.
Sikin
sokin naruja – tuonne ja tänne.
Ruostuneita
tikkaita, kuin alasvedettyjä kuvitelmia harottaa yksinäisinä
seinissä. Pyykki on peltiä ja rahisee kuivassa tuulessa, mutta se
ei tuule täällä, vaan kuvassa. Elokuvan kulissit, joihin pakenin
ennenkuin päätin joutua Taiteeseen. Siitä tuli Murha: siitä se
toden totta alkoi. Matka mieleen. Sinuun ja Minuun ja toivottomaan
palapeliin – kaipasin yhä enemmän extraterrestiaalia yhdyntää.
Miksi
palkkasit minut ottamaan selvää näin epäselvistä viivoista?
Oliko se kostonhalua vai ritilä?
Senkin
lumppu!
Halusitko
minun huutavan, kun et itse antautunut – näin siis rääkätään
apinoita Itämailla.
Oletettua
Bangkokin sumua. Saatat käyttää sitä myös shaalinasi, koska olet
luonnostasi laiska ja tukit reikäni.
Takanapäin
ovat peilinpalaset kadulla – jo kolme, neljä metriä lisää
huojuvaaaa, kadotettua unta.
Hetken
epäilen Andalusialaisen Koiran kaapanneen minut, mutta Kalman haju
on tuore – ei vielä ruumista, vaan Kuollut Henkilö. Niinkuin
joku, jota voi verrata henkilökorttiin – olemassa.( ko ? ) Hän
viipyy vielä identiteetissään, hahmottomana, muuttuneena, eikä
tiedä Historiaa.
Kummarrun
hänen puoleensa ollakseni olemassa – hänen puheensä on niin
vaimeaa. Otan esiin suurennuslasini ja tarkkailen ilman ohikiitävää
värähtelyä ja totta, näen mitä hän tarkoitti kaatuessaan sillä
tavalla siihen, kesken liikeradan oivalluksen. Kuinka kummallinen
elämä – hän luuli, että sillä olisi ollut tarkoitus. Kuin
Kiinalainen Pesula tai Perhosen verkkokuviot.
Nekin
piirtyvät puhdaslinjaisina udun keskellä.
Ensimmäistä
kertaa hengitän. Se on karheaa.
Tavoittelen
käteni merkitystä, jotta voisin tarttua siihen. Koskettaa, kuin
elävä kuollutta tai ajaa takaa eläintä tai nähdä unta Vapaassa
Tilassa, jossa käteni lipuu eteenpäin, kuin Laivan Kosketus.
Suurennuslasin läpi erottuu nyt suunattoman hitaan värähtelyn
aalto – se on peräisin alkumerestä ja tarkoittaa kai sitä, että
hengitän.
Onko
minun kiittäminen tätä Kuollutta?
Tuota
Kiinalaista tai Taiwanilaista taikinapötköä, joka on päättänyt
kuolla juuri tuossa, tuohon aikaan – tuolle kujalle? Oliko äänen
tarkoituksena houkutella minut ulos piilostani?
Miten
siirryn tähän ruumiiseen?
Katsellessani
alas näen hämmentyneet mustat, kiillotetut kenkäni ja muistan
hitaasti uiskentelevat kultakalat. Taidan olla hyvin perusteellinen.
Selitys.
Hahmoni
erottuu heikosti lasin pinnalla, vaikka kaikki sekoittuu Bangkokin
usvan petolliseen viitekehykseen, ajan hampaaseen.
Onko
se Taidetta vaiko Sumun huutoa, josta mitään ei tule? Muotimurhaa –
on niin muodikasta murhata, voin kertoa teille tuhat kuvottavaa
esimerkkiä noista hitaista nautinnoista. Nykypäivänä viedään
merkitys ja näin kuolee salakavalasti.
Miksi
Kiinalainen – ehkä siksi, että Kulttuurissamme ei ole
merkityksiä. Se on raiskattu, kuin pyykkilauta. En puhu Kuolleesta,
vaan oletetusta hahmostani.
Silmärakoset
– viistojen silmäaukkojen läpi nähtynä kuja kylpee hitaasti
tippuvassa valossa, jossa haju kutoo tihenevää harsoa yhdessä sian
ja hengityksen värin kanssa. Jos olisin elossa voisin kuvitella
olevani elokuvassa tai jossain sen tapaisessa, jolla vielä on
merkitystä.
Minun
on pakko paeta, ei ollut muuta keinoa, sillä Taiteilijat ovat
riistaa. Jouduin paperien ahdinkoon – säännöt ladottiin
portailleni ja otit minua kalvaalla kädelläsi niin, että tipuin
kuin lasinen karahvi, vailla niin elintärkeää, väljähtynyttä
viiniään. Samoin ei minullakan ollut merkitystä, vaan he
ajattelivat voivansa syöstä minut vuosisatojen uneen. Taiteilijat
ovat mapitettuja, arvopaperittomia, ihmisyys on kiiisseli jota
syödään lusikalla. Joku keksi etsivän, Sam Spaden näköisen
miehen oletuksen – viellä vaila merkitystä, mutta jo
vääntelehtivä Bangkokin helteen kostonhimoiseeen arkkuuuun
suljettuna. Kuva ja kortti kaukaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti