Äiti-maa
Vanha
Intiaanitietäjä sanoo:
”Sammakko
on Pyhän Äiti Maan Alttarinvartija, juuri se ensimmäisenä sai
otsalleen Maa Äidin lahjoittaman Timantin ja myöhemmin otti sen
silmäkseen nähdäkseeen paremmin – pitkään se itki Maan
kohtaloa – se kuuli syvyyteen koneiden möyrinän, telaketjujen
huudot, tuhansien murskaantuvien matojen kiduttavan ujelluksen –
siksi myös minä avasin suoneni ja annoin vereni huutaa pikällä
matkallani maan alla.
Siellä
se sitten istui tuhat vuotta, tai joka tapauksessa aika pitkään –
hämmentyneenä, hiukan peloissaankin, mutta tyytyväisenä
Timanttiinsa, kunnes rautainen koura eräänä päivänä kahmaisi
sen kitaansa ja piittaamatottoman kaivosmiehen karkea käsi riisti
siltä näkökyvyn toisesta silmästä.
Sitä
ennen Intiaanitietäjä ja sammakko olivat kuitenkin tehneet
ystävyydenvalansa ja sammakko oli opettanut Intiaanille, miten
Timanttisilmällä nähdään.
Ero
on siis siinä, että he eivät tarvitse timantteja kaulalleen, vaan
heidän silmiensä pilkkeessä on tuo Timantin valon viesti
avaruuksien yli ulottuvasta sillasta. Se on ahneuden vastakohta.
Kaivosmies
ei muuten koskaan enää palannut pinnalle, sillä Maa päätti
sulkea hänet omistavaan,tukahduttavaan syleilyynsä ja balsamoi
hänen ruumiinsa Sammakon seuraksi.
Niin
ne – Sammakko ja mies sitten rupattelivat pitkään
matemaaattisista kaavoista, chilikastikkeesta
tornadojen
ymmärryksestä ja siitä, kuinka Timantti oli heille niin paljon
opettanut – sen avulla saattoi nähdä pimeässä, saattoi nähdä
Maan värähtelyn ja aistia salaisten virtojen voiman, kun Maa
puhui
heille ikivanhaa kieltään. Ennen balsamoitumistaan oli miehestä ja
sammkosta tullut hyvät ystävät, mutta vain toinen heistä loikki
eteenpäin historian hyppykivillä.
Intiaanitietäjä
sen kaiken sitten kertoi, sillä sammakko oli myös hänen ystävänsä
– hänen sielunkumppaninsa ja se johdatti hänet maan uumeniin,
sinne missä Hiili rakkauden rajuissa pyörteissä yhtyy valoon ja
kannattelee Jeesuksen ruumista tähtiportissaan.
Meksikossa
maa vavahtelee, sillä se haluaa varoittaa poliisipäällikköä,
joka kädet taskussa nukkuen ei saa unta, vaan nukkuu silmät auki
tähtitaivasta katsellen, kuin siitä jotain ymmärtäisi ja hän on
muuttunut nyrkiksi, jonka tahto on lyödä ja murskata, jonka voima
on puristaa ja se on samanlainen raiskaaja, kuin mies kaivoksessa,
tai kuin rautainen koura, joka sammakolta riisti sen rakkaudellisen
näkökyvyn ja runonlaulamisen taidon.
Sen
käden tehtävänä on nyt puolustaa omaisuutta ja näin hän,
ymmärtämätön mies onkin äkkiä liittynyt omistavan luokan
tiedostavaan, omahyväiseen kastiin. Pian hänen talonsa ympärillä
olisi aita ja kävelisi puujaloilla, niin, ettei hänen tarvitsisi
tuntea enää maan tomun hajua, eikä tarvistisi katsella kuolevia
olentoja niin läheltä, että matojen laulun erottaisi.
Timantit
kiipeävät hänen kädestään rintaa pitkin otsalle, jonne ne
majoittuvat hänen ajatustensa ketjujen välkkyviksi osasiksi –
vähitellen niiden valo himmenee ja ne puristuvat hänen aivoihinsa
mustiksi hiilimöykyiksi, jotka tuskassa huutavat:
”Maasta
sinä olet tullut ja maaksi sinä olet tuleva!”
Niiden
kammottava musta paino rusentaa miehen otsalohkon ja kykenevyyden
nähdä enää selkeästi – hän nousee hiessä kylpien – se on
hänen puhdistumisriittinsä, jolla hän maksaa velkaansa.
Absurdi
muunnos vedestä nousevasta Venuksesta.
Poliisipäällikkö
riuhtaisee kehonsa pystysuoraan ja yön tuuli kiidättää hänet
ulos, missä villinä kieppuvat tähdet tervehtivät murhaajaa. Ne
ampuvat vihlovia nuoliaan hänen päähänsä, jossa Timantit
tervehtivät taivaallisia serkkujaan riemuiten, juopuneina vapaudessa
ja ne imevät nuo vihlovat säteet murhaavaan, mustaan massaansa,
joka nyt muuttaa valoa takaisin pimeydeksi,
joka
pikkuhiljaa syö Poliisimestarin elämän kliseisiä kuvia täynnään
olevat aivot ja taivuttaa hänen nöyränä kohti maata, kuin
nuokkuvan kasvin.
Yhä
syvempään painuu hänen päänsä, yhä syvempään kumartaa hän
kuolinvuoteellaan ja vihdoin otsansa suutelee maata ja Äiti Yö
kietoo hänen hikensä osaksi taivaan pilviä, osaksi joen mutkia,
lohduttaa ja ottaa katuvan sielun kiertokulkuun, josta ei enää ole
paluuta.
Kojootit,
erämaan pojat valittaen ulvovat haikeita laulujaan, varoittaen,
kertoen muinaisia tarinoita tähtiä katsellen. Poliisimestari jättää
tomunsa autiomaahan, jossa se muuttuu kiveksi, yhdeksi niin monen
kohtalotoverin joukossa. Vaimon kuhmuraiset sääret eivät saaneet
silkkisukkien viilentävää verhoa paljautensa päälle. Meksikossa
maa järisee vielä hetken.
SAMMAKON TARINA
”Niin
minä synnyin ennen aikaa; siihen aikaan ei ollut mitään sellaista,
josta olisi saanut kiinni, se joka minut kuvitteli naurahti ja hänen
tunnelmansa oli veikeän odottava ja niin minä sitten vasemmasta
takajalastani hänen ajatuksissaan roikkuen tulin olemaan kaikkine
näine vihertävine pilkkuineni ja varustettuna tällaisella
leppoisalla, tuumailevalla kurnutuksella.
Aluksi
en nähnyt mitään, mutta kun vihdoin pääsin irti tipahdin
johonkin, jonka jotenkin tunnistin kosteaksi. En kyllä tiennyt mitä
se oli, mutta mielestäni se oli juuri kosteaa – sellaista, että
mitään muuta se missään nimessä ei olisi mitenkään voinut
olla.
Olin
Äiti Maan Ilon kyyneleessä, sillä olinhan toki haluttu lapsi,
vaikka vielä ei tiedettykään mihin minä kelpaisin. Mutta minua
oli hauska katsella ja kuunnella ja niin minä illat pitkät lauloin
lauluani mustan ja punaisen maan povessaa, keskellä sitä lievästi
suolaista kyyyneltä. Kurnuttelin ja runoilin aikani kuluksi.
Kuulin,
kuinka ympärilläni Maa valitti ja kohisi ja se rakasteli itsensä
Ajan kanssa ja uutti yötä päivää valoa mustasta kivestä –
kovaa työtä se oli, mutta rakkauden täyttämää, sillä siinä
kivessä, ikuisen yön mustuudessa laulettiin maailmankaikkeuden
laulua siihen kiveen, tuon hiilen ytimeen ja sen laulun laulajana oli
valo – tosin ei vielä havaittavana ja pimeyttäkin
hienojakoisempana se lävisti kaiken olemuksellaan.
Oi
noita aikoja - kuin lapset kohdussa olimme, turvassa, vereen
kytkettynä ja kuulimme Maan Sydämen sykkeen, kun se meille lauloi
rakkaita laulujaan.
Sitten
eräänä päivänä tunsimme vetoa ja tajusimme, että se kaikki
olisi ohi, sillä hiilen ydin, joka oli saanut uuden muotonsa halusi
laulaa lauluaan ilmalle, tuulelle – se halusi, että sitä
kuunneltiin, että nähtiin, kuinka sen loputtomissa prismoissa
taiteilijan käsi kertoi tarinaansa – se halusi kertoa teille,
että, ette olleet yksin.
Me
sen jo tiesimme, emmekä sellaisesta piitanneet, mutta Timantin
luonteeseen kuului, että se halusi kertoa tarinoita ja sillä oli
salainen kaipuu rakkauteen valon kanssa, jonka ydintä se tiivisti
puristi sydämessään.
Niin
sitten eräänä päivänä se ilmestyi Intiaanivanhukselle, joka
sitä tervehti kohteliaasti, katsoi sen ydintä – keskusteli sen
kanssa, niinkuin pitikin ja totesi sitten, että tästä ei vielä
hyvää seuraa.
Minua
hän katsoi viisaalla katseellaan ja totesi, että yksityisetsivän
elämä oli raskasta ja mitä minä muuta voin tehdä, kuin huoata
syvään. ”Nääs” - hän jatkoi ”Ensiksi pitäisi tietää,
mitä etsii...”
Manhattan
Katsoin
ulos Avenue Of Americas: illa sijaistevasta seitsemännen kerroksen
asunnostani – oli Manhattanin iltaruuhkan aika ja totesin
itsekseni, että oikeassa oli tuo vanha tietäjä.
Alhaalla
autot pitävät meluaan, ilma on täynnä sikinsokin kuviota, tähdet
ovat lennähtänet pois paikalta ja paenneet avaruuteen. Valot
murhaavat valkoisella hohteellaan hämärtyvän taivaan varjoa,
sähkön vaarallinen värinä täyttää jokaisen molekyylin; talot,
piikkikorot, CD-soittimet, jalkalamput, koiranpannat, teräksiset
kupit ja ovisilmät.
Sen
värinä ja surina on yhtämittainen, sen on jännittänyt isäsi
ennen syntymääsi, ennen valon polkuja, kuin jousen, väsyneenä sen
särkevästä surinasta hän ampuu nyt löysiä nuolia, jotka uupuvat
kesken lennon maaliin. Abstrakti osumatarkkuus ei hyvää tiedä,
siksi myös Kiinalainen on niin uupunut kuvaelmassaan toisen talon
vihreässä huoneessa ja tuosta kaikkialle tunkeutuvasta värinästä
hän yrittää paeta uneen, muttei voi, sillä suurkaupunki valvottaa
häntä. Vesiputket, suurjännitejohdot, valokaapelit, johtimet,
antennit, virtuaalitodellisuus ja laserkaukoputket ajavat hänen
untaan takaa, niin, ettei hän saa sitä kiinni.
Kaikki
nuo koirat ja kissat ja hyönteiset ja tuo sublimaalinen,
infernaalinen värähtely, joka on varastettu hyönteisiltä ja joka
nyt ajaa Ihmistä yhä syvemmälle hyönteisen maailmaan; lennä,
syö, parittele, kuole, lennä, syö, parittele, ryömi, kuhise,
lisäänny, syö, parittele, surise, sihise, värise syö, tapa,
tapa, tapa, syö, syö laulaa sähkön sublimaalinen värähtely
pyövelin lauluaan ja suurkaupungin lapset heittäytyvät kauhuissaan
jokiin, syövät toisensa, koukistavat kaikkitietävän sormensa
liipasimen ympärille, kuin banaanin ja päästävät veljensä pois
arvottomasta elämästä.
Syö,
parittele, sihise, surise, värise, syö, pure, pistä, surise,
värise, parittele, lennä, ryömi, bzzzzz,bzzzzz– ja kirkkaat
helmiäispiikit tunkeutuvat suoniin puhumaan hyönteisten kuisketta
ja palavat silmämunat huutavat yöhön sokealla jähmettyneellä
katseella, joka näkee vain kuoleman, kuoleman ja kuoleman, tuon maan
mustuuden – ne timantit, jotka mustuivat otsalle, jotka
rypistyivät, kuin kivet ja ahmaisivat heidän mielensä ja joista
valo katosi, sillä sen ääntä ei kuunneltu, ei katsottu sen
kertomusta, ei juovuttu valon hienoviivaisesta riemusta ja niin se
haluaa palata ystävänsä Sammakon luokse, joka yhä itkee
kadotettua lasisilmäänsä.
Tarkennan
kiikareitani ja näen, kun vastapäisen rakennuksen kelmeän
vihreässä huoneessa kiinalainen mies pyyhkii hikeä otsaltaan ja
nojaa hetkeksi seinään. Samettinen pussi roikkuu velttona ja
uhkaavana hänen kädessään. Paennut uni härnää häntä nurkan
takana – hänen kaareutunut, vaaraton kätensä ei edes yritä
tavoitella sitä. Miettiikö hän nyt, mistä pussinsa sai – mitä
sisällöstä maksoi ja kuinka paljon siitä joutuu maksamaan.
Unen
paetessa, luomien hapuillessa aamunsarastusta, tulehtuneet silmät,
kuin Helokin houkukset, tyhjät ja ammottavat katselevat ahnaasti
pakenevaa maailmaa – mustuneiden Timanttien korruptoima mieli
haparoi, miettii, kuinka hän lumoutui hyönteisten kauheasta
laulusta ja ehkä tarttui revolveriin, ehkä pakotti avaamaan
kassakaapin, ehkä vei kouluaikaisen ystävänsä kujalle, ehkä ei
kuunnellut anovaa ääntä, ehkä ei välittänyt aran kauriin
juoksusta silmissä, joissa kohta sen oli loikattava vapauteen
murtunein jaloin, ehkä hämmentyi, ehkä hikipisarat tunkeutuivat
pistävinä hänen kaulukseensa, ehkä hän tunsi orjantappurakruunun
painuvan otsalleen, ehkä erehtyi Vapahtajan luonteesta, ehkä
voimistuva kaikkiallinen surina täytti hänen mielensä, jossa
Timantit olivat yksi toisensa jälkeen mustumassa ja huusivat häntä
valeäänillä luokseen ja kuinka hän sitten ehkä, kuin vahingossa,
kuin olisi vaipunut iltapäivän uneen koukisti sormeaan ja vapautti
ilmaan kulkevan lunastuksen välikappaleen, joka ajan pienen pienen
murto – osan vangitsee valonsäteen kiiltävään vaippaansa ja vie
tervehdyksen hänen veljensä kehoon, joka syleilee sitä verellään
ja upottaa sen lihaansa, kuin yhteisen salaisuuden ja hautaa sen
sydämeensä – vie tuon valonsäteen armeliaan laulun punaisen
hurmeen pyörteeseen ja surina kujalla on sinfoninen, se peittää
alleen kaatuvat äänet, pingottuneet, löysät pyykkinarut,
kumahtelevat peltiset lakanat, asvaltin hiljaisen narinan ja
ruostuvien tikkaiden murinan.
Bzzzz.....
hyönteiset lentävät, parittelevat ja ryömivät villinä; ihmisen
ja hyönteisen veljeys on vahva, Maa saa ruokaansa, veri virkeänä
palaa Maan Kohtuun ja madot ottavat osansa Kiinalaisen tarjoamasta
juhla – ateriasta; koppakuoriaiset parittelevat hurmiossa ruumiin
onteloissa, niiden miljoonapäinen jälkikasvu pitää kuollutta
miestä isänään ja kaikki hukkuu kaoottisiin pyörteisiin....
Kiinalainen
mies pyyhkii otsaansa – hän on kuin postikortti edessäni, niin
lähellä. Kas ihmeelliset lasipalaset tuovat hänet tuohon
vierelleni, ulottuvilleni, kuin voisin puhua hänelle tai ojentaa
hänelle suolaa, jota hän voisi ripotella kananmuniensa päälle
aamiaisella. Valo on vangittu käden työllä lasiin, jonka läpi
häntä katson.
Uurteet
hänen kasvoillaan valuvat kohti maata ja hän tuntee jo sen
odottavan painon.
Nuoruuteni
kilpailee hänen valumisensa kanssa ja olen iloinen siitä, että
jalassani ovat kevyet tennistossut, päälläni Freak -Out teepaita
ja olen nuori taideopiskelija, joka opiskelee taideaineita New Yorkin
Greenwich Villagessa, silloin, kun ei ole jokin toinen henkilö.
On
niin helppo hengittää, kun katsoo toisen kuolemaa ja hidasta
syömistä. Mies päättää lähteä huoneestaan ja minä päätän
lähteä hänen peräänsä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti