All Rights Reserved, Petri Hakkarainen

YKSI JUMALA
Blaken Jumala on kaikkeen vaikuttava Maailmansielu, joka on paitsi, niinkuin Intialaisessa traditiossakin Kaikkiallinen Henki eli kaiken lävistävä Tietoisuus myös Persoonallinen Jumala siinä mielessä, että omassa Kosmisessa Näytelmässään Hän ottaa eri hahmoja, joiden kautta Hän toimii ja tuo itseään ilmi. Mutta Blaken kirjoitusten ydin on siinä, että Persoonallinen Jumala on vain Ykseyden Ilmentymä - siis välikappale. ( Jeesus luotiin Näkymättömän Jumalan Kuvaksi )
Samalla tavoin ovat kristillisen kulttuurin piirissä puhuneet yleensä Gnostikot, jotka olivat myös vastaan Jumalan ulkoista, kirkollista muotoa, sekä Jumalan Patriarkaalista, suvaitsematonta muotoa, jota kirkollinen hierarkia korosti. ( Blake: Nobodydaddy - Eimikäänisä )
Tämä on kristillisen kirkkofilosofian ytimen kannalta oleellista; sillä Blake kuvaa meille Yhden Jumalan, jonka Kirkko pilaa abstrahoimalla Jumalan Kuvaksi - siis käsitteeksi; ulkoiseksi, yhdeksi
Monoliittiseksi Olennoksi, joka ei enää elävöitäkään luomakuntaansa kaikkiallisella läsnäolollaan ja joka varsinkaan ei ilmene jokaisessa ihmisolennossa ” Jumalaisena Ihmisyytenä ” kuten Blake kuvaa tuota Jeesusta, Jumalan Poikaa ihmisessä.
Blaken Jumala laskeutuu hautaan jokaisen kuolevan mukana ja aina syvimpään Helvettiin asti ja Hän antaa kuolleelle näkymiä Ikuisuudesta. Ihmisen sisäinen todellinen olemus ei lainkaan tunne Kuolemaa, vaan Kuoleman Tila liittyy ainoastaan erillisen mielen harhoihin. Blaken Jumala on aina läsnä, kaikkialla ja kaikessa, ja odottaa vain ihmisen paluuta takaisin Ykseyteen.
Blake puhuu virallisesta uskonnosta: ” Sinun tarkoituksesi & sinun Pappiesi tarkoitus & Kirkkojesi tarkoitus on painaa ihmisiin Kuoleman Pelkoa, opettaa vavistusta & pelkoa, kauhua, rajoittamista: viheliäistä itsekkyyttä. Minun tarkoitukseni on opettaa Ihmisiä halveksimaan Kuolemaa ”
( Milton orig. 38: 37 )
William Blaken Jumala on Armon Jumala; ja kun Jeesus, Poika oli eläessään maan päällä yhtä Isänsä kanssa, muuttui hän Ristinkuoleman ( Ylösnousemuksen ) jälkeen Jehovaksi, ” Armollisuuden Jumalaksi ”
Pyhä Henki Blakellä on Jeesuksen, siis Jumalaisen Ymmärryksen ulosvirtaava Voima, älyn muotojen Alkulähde ja Jumala esiintyy tämän Voiman kautta jokaisessa ihmisessä hänen ” Elämän Henkenään ”
Tämä Voima on yleensä feminiininen, Alkuäiti, josta kansakunnat saavat alkunsa ja Hän on myös Albionin, Maailmansielun ulosvirtaava, feminiininen muoto; Elävien Sielujen Rakennus. ( Jerusalem,
Vapauden Henki ) ja Hänen kautenaan Viimeisen Tuomion jälkeen alkaa Universaalin Uskonnon kausi
( Uusi Jerusalem )
Blaken Näyt ja tekstit ovat erittäin tärkeitä, mikäli haluamme ymmärtää uskontoja ja niiden kehittymistä ja ilmenemistä ihmisessä. Ne ovat ehkäpä vielä tärkeämpiä tänään, kuin hänen omana aikanaan, sillä tällä hetkellähän todistamme uskonnollisen fanaattisuuden ja ortodoksisuuden uutta, tuhoisaa nousua ja nämä uskonnon fanaattiset muodot vetoavat aina tähän Yhden Jumalan käsitteeseen, jonka avulla toiset voidaan julistaa Hengen Vihollisiksi, Syntisiksi ja näin Sotaa pidetään yllä Kansakuntien kesken. Blaken avulla meidän on mahdollista ymmärtää niitä tietoisuuden mekanismeja, joiden kautta nämä voimat pääsevät syntymään.
( ”..sillä meillä on noita palkkalaisia Leireissämme, Oikeusistuimissamme & Hoveissamme; noita jotka jos vain voisivat ainaisesti alistaisivat Henkistä & pidentäisivät Ruumiillista Sotaa .”.( Milton esipuhe ) )
Todellisuudessa, siis Ikuisuudessa Sota on Jumalaisessa Älyssä tapahtuvaa Ideoiden taistelua, ei ruumiillista sotaa, joka on seurannut paitsi miehen ja naisen erosta ja tyytymättömyydestä, myös uskontojen vääristä, alistavista ja vihollisuuksia aiheuttavista käsityksistä.
VIIMEISEN TUOMION DRAAMA
William Blaken Jumalainen Näkymä tarjoaa meille ymmärrystä suuresta Kosmisesta Draamasta, jossa ihmisyhteisöt; kokonaiset kansat muodostavat yhden Jumalaisen Jäsenen tai Hahmon ja jossa kokonaisuudesta erillistynyt Rationaalinen Mieli toimii Pahan Voimana, hajoittavana ja orjuuttavana tekijänä. Tässä Suuressa Näytelmässä kansakunnat kulkevat Tietoisuudessaan kohti ”Täyttymystä ”, ”Valaistumista ” tai Jumalaista Ymmärrystä, mitä sanaa siitä halutaankin käyttää.
Blaken mukaan Viimeinen Tuomio on koko ajan läsnäoleva Todellisuus, joka tapahtuu aina, kun yksilö kieltäytyy hyväksymästä elämänsä Valhetta ja alkaa etsimään Totuutta; näin hän jättää taakseen yksitellen Harhan Tilat ( Harhat Tuomitaan Erehdykseksi ja Hävitetään ) Tällöin Blaken sanojen mukaan Kristus ihmisessä hävittää pois Ajallisen - siis sen, mikä on aistien ja mielen aiheuttamaa materiaalista harhaa ja joka liittyy vain ruumiilliseen syntymään ja sitten Puhdistunut, Jumalainen Äly ( Tietoisuus ) paljastaa Ikuisuuden Näkymät - siis juuri tuon Arkkityyppisen, Jumalaisen Näkymän, josta kaikki uskonnot ja niiden käsitykset ovat alunperin peräisin.
Paitsi, että tämä prosessi tapahtuu jokaisessa yksilössä tapahtuu se myös kollektiivisesti koko ihmiskunnassa ja Milton - runoelman lopussa koko luomakunta alkaa jo valmistaua tämän ” Näytelmän ” huipennukseen, jossa Todellisuus taas paljastetaan sellaisena, kuin se koko ajan on ollutkin; Ikuisena ja Muuttumattomana.
Blaken mukaan Viimeisellä Tuomiolla Helvetin Tuliin syöstävät hahmot eivät ole Jumalaisia Yksilöitä, vaan ne ovat Tiloja ( Erehdyksen eri Tilat ) Blake sanookin, että ainoa keino antaa anteeksi vihamiehelle on tunnistaa Jumalainen Yksilöllisyys erilliseksi näistä Tiloista ( Erehdyksen eri asteet ) joissa hänen Sielunsa kulkee.
BLAKEN TEHTÄVÄ
Blake itse oli tullut maailmaan aloittamaan erään Ylösnousemuksen vaiheen, sillä hänen tehtävänään oli paljastaa Raamatun todellinen, hienojakoinen sanoma, sekä maailmat uskonnollisten käsitteiden takana. Näin Blake omalta osaltaan tekee Jumalaista työtään paljastaakseen Järjen Olennon Tyrannian eri Harhat, jotta ihmiset voisivat niistä vapautua. Milton - teos kertookin erään vaiheen Universaalissa kamppailussa kohti Tietoisuutta, kohti Vapautta ja Minän Häviämistä ( Itse- Hävitys ), sillä tuo kosminen Tila luodaan Miltonin Hengen lunastuksen kautta.
( Milton on myös Universaali Tila, jossa Ymmärryksen kautta ihminen vapaaehtoisesti luopuu Minuudestaan ( erillisyyden kuvitelmasta ) ja palaa Tietoisuuden puhdistavassa Tulessa )
Milton - tuo historiallinen henkilö kirjoittaessaan kuuluisia teoksiaan, mm” Kadotettua Paratiisia ” oli Blaken mukaan vielä kristillisen harhan tilassa, ulkoisen doktriinin ja syntimoraalin sokaisemana ja toimi siis Saatanallisista Laeista käsin. Hän halusi selkeytyneessä ymmärryksessään korjata erehdyksensä saadakseen rauhan ja pyysi William Blakea kirjoittamaan uudelleen nuo Ikuiset Totuudet. Itse asiassa Blake syntyy ikäänkuin Miltonin jatkumona, sillä he kuuluvat Runoilija - profeettojen linjaan ja Milton sanoman oikaisemisen ja Miltonin Hengen Lunastuksen jälkeen Miltonista tulee Herättäjä, Uuden Ajan Sanasaattaja ja Totuuden Julistaja - tämä rooli lankeaa Blakelle, kun hänen Henkensä yhtyy Miltoniin ja Losiin, tuohon Runollisen Inspiraation Mahtavaan Henkeen.
Milton - runoelman kirjoitusprosessista William Blake kirjoittaa seuraavasti :
” Olen kirjoittanut tämän Runoelman suoraan ( Jumalaisesta ) sanelusta, kaksitoista, joskus jopa kaksi - tai kolmekymmentä säettä kerrallaan, vailla minkäänlaista tarkoitushakuisuutta & jopa vastoin omaa tahtoani...& valtava Runo saa muotonsa, joka näyttää olevan Pitkän Elämäntyön Tuotosta, mutta kaikki on tapahtunut vailla aherrusta taikka ( ennakko ) tutkimusta.. ”
( Kirje Butts :ille 25. Huhtikuuta 1803 )
”Puhuakseni tuleville Sukupolville Hienojakoisilla Vertauksilla, jotka vihdoin kokosin Suuren Runoelman Muotoon. Voin ylistää sitä, sillä en pyri teeskentelemään olevani mitään muuta, kuin Sihteeri; Kirjoittajat ovat Ikuisuudessa. Pidän sitä ( Milton - runoelmaa ) Merkittävimpänä Runoelmana, joka voidaan tästä maailmasta löytää ”
( Kirje samalle henkilölle myöhemmin )
On helppo yhtyä Blaken sanoihin, sillä jos hän on kykenevä oikaisemaan Danten, Swedenborgin ja Miltonin kaltaisten Nerojen Näkemyksiä täytyy hänen, vaikkakin onkin ”vain” kirjuri olla itse Nerouden Universaalin Hengen ilmentymä. Suomennettuani koko teoksen selityksineen olen taipuvainen sanomaan kuten Blake: : tämä on eräs kaikkein merkittävimmistä teoksista, joita ihmiskuntaan on ilmestynyt tähän mennessä. ( huom. myös muut Blaken teokset )
BLAKE MAAILMANKUVAN YHDISTÄJÄNÄ
Merkittävää Blakessa on myös se, että hän toimii linkkinä sekä Idän tietämyksen että Luonnonkansojen ymmärryksen välillä ja Blakea lukemalla voidaan hyvin käsittää miksi kuilut Uskontojen ja eri Näkemysten välillä ovat syntyneet ja että Jumalainen Visio on aina ollut ja tulee aina olemaan jokaisen Kansakunnan Tajunnan määräävänä tekijänä; tekijänä, joka sitten Kansakunnan asenteen mukaisesti tulee selkeämmäksi tai hämärtyy riippuen sille annettavasta huomiosta ja arvostuksesta.
Toinen mielenkiintoinen seikka on se, että voidaan ymmärtää nykyisen ”Tieteellisen ” maailmankuvan, varhaisen Mytologisen maailmankuvan ( tai shamanistisen maailmankuvan ) sekä Yksi - Jumalaisen uskonnon käsitteiden yhtäläisyyksiä ja yhtä - aikaisuuksia, sillä voimme havaita, että kaikki nämä eri ymmärryksen ja näkemisen tasot ovat olemassa koko ajan - ne siis ovat Harhan osia, vaillinaista Ymmärrystä, eivät vielä ” Valaistuneen ” Tietoisuuden maailmoita, joita Ikuinen Ihmisyys Todistaa.
William Blaken teokset voivat toimia siltana, kun halutaan käsittää yhtäläisyyksiä eri katsantokantojen välillä ja ne voivat auttaa meitä jäsentämään omaa maailmankuvaamme kohti ” Vapahtavaa ”, armahtavaa, Jumalaista Näkemystä, jossa Dogmaaattisuudella tai fanaattisuudella ei ole tilaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti