William Blake
Elämänkertatietoja
1757
28.11 William Blake syntyi James ja Catherine Blakelle.
He asuivat osoitteessa 28 Broad Street, Lontoo.
Vanhempi veli James syntyi 1753, muita sisaruksia olivat John ( 1760 )
Richard ( 1762 - kuoli jo lapsena ), Catherine Elizabeth ( 1764 ) ja Robert ( 1767 )
Blaken isä James oli neuletavarakauppias ja piti pientä putiikkia samassa osoitteessa.
William Blaken elämän alkuun kuuluivat luonnollisena osana ajan uskonnolliset tavat ja raamatunluku, mutta Blaken kohdalla voidaan sanoa, että ulkoiset olosuhteet olivat huomattavasti vähemmän merkittäviä, kuin jo hyvin nuorena alkaneet Jumalaiset Näyt ja keskustelut Enkelien ja Suurten Oivaltaneiden Sielujen kanssa.
Eri tutkijat päiväävät eri aikaan Blaken ensimmäiset ”Visiot”. Toiset sanovat, että ensimmäinen tapahtui n. kahdeksan vuoden iässä, toiset taas sanovat, että jo neljän vuoden ikäisenä ( Mary Lynn Johnson & John E Grant: William Blake; Poetry and Designs ) ajoitus sinänsä on irrelevanttia, koska joka tapauksessa Arkkityyppisestä Todellisuudesta tuli jo varhain Blaken maailma.
1761
Blake näkee ensimmäisen näkynsä Jumalasta ( neljän vuoden iässä )
1765 - 67
Näkee näyn Peckham Ryen kentällä. Tässä näyssään hän näkee Puun, joka on täynnä enkeleitä.
Kirjeessään myöhemmin Blake kertoo, että hänen varhaisnuoruudessaan hänen luonaan vierailivat Hengessä Milton, profeetat Ezra ja Isaiah ja myöhemmin näiden seuraan liittyivät mm. Paracelcus ja Jacob Böehme, sekä William Shakespeare; näiden, kuten myös eri Arkkienkelien ja Kristuksen kanssa Blake siis keskusteli Hengen eli Puhtaan Tietoisuuden tilassa. On myös epäselvää vaikuttivatko Blakeen kirjallisuuden kautta Jacob Böehmen valaistuneet teokset, jotka ilmaantuivat juuri tuohon aikaan; itse olisin valmis hyväksymään, että William Blake kasvoi eri Jumalaisten voimien ohjauksessa sisältäkäsin, olihan hänen henkinen tiensä avattu jo niin varhain.
1768 - 1772
Blaken isä kannusti poikansa taiteisiin suuntautunutta mieltä ja Blake pantiin kymmenen ikäisenä Henry Parsin piirustuskouluun. Isä myös osti Williamille kuvia Herculeksesta, Venuksesta ja gladiaattoreista. Monet kuuluisat kuvanveistäjät ja maalarit saivat alkunsa tässä koulussa.
1769
Kirjoitti jo sanoituksia ja mietelauseita, joista myöhemmin muodostuivat ” Poetical Schetches ”
1772
4. 8 aloittaa oppipoikana seitsemän vuoden sopimuksella Lontoolaisen kaivertajan
James Basiren luona ( London Society of Antiquaries ) Tänä aikana Blake innokkaasti opettelee kaiverruksen ja grafiikan alkeet, sekä oppii jäljentämään antiikin mestareita.
1774
Riitannuttuaan muiden kaivertajien kanssa Blake lähetetään kopioimaan Westminster Abbey: iin maalauksia. Blake saa mieltymyksensä Goottilaiseen tyyliin ja aloittaa keräilemään taideteosten painokopioita.
Hän myös käytti oppiaikansa vieraillakseen yksityiskodeissa ja palatsin tiloissa, sekä tilaisuuksissa, joissa taidetta oli nähtävillä.
1775
Amerikan Vapaussota alkaa
Blake oli ylpeä saamastaan vanhan polven kaiverrustekniikoista, eikä antanut paljoakaan arvoa uudelle ”Englantilaisen Tyylin” kaiverrustavalle, joka hänen mielestään rikkoi kaivertajan perinteistä riippumattomuutta vastaan ja kosiskeli hienolla painojäljellään suurta yleisöä. Blake kehitteli omaa, yksinkertaista ja voimakaslinjaista tekniikkaansa jo nuoresta alkaen. 1773 päivätyt kuvat ”Joseph of Arimathea standing among the rocks of Albion” sekä ”Samson” Poetical Sketches - runoelmasta ovat jo selkeästi Blaken tyylisiä, voimakkaita figuureita. ”Joseph” - kaiverrus on omaperäinen jäljitelmä Michelangelon
” Pyhän Pietarin Ristiinnaulitsemisesta ”
1776
Amerikan Itsenäisyysjulistus
1779
Blake vapautuu oppisopimuksestaan ja hänet hyväksytään Kunikaalliseen Akatemiaan
( Royal Akademi ) Hänen opettajanaan toimii G. M. Moser.
Blaken ystäväpiiriin kuuluvat mm. Taiteilijat George Cumberland, John Flaxman ja Thomas Stothard. Tekee mm. Kaiverrukset: ” Edward and Elinor ” ja vesivärityöt ” The Penance of Jane Shore ” : sta.
Kaupalliset työt kirjakauppias Joseph Johnsson: ille.
1780
Alkuperäistyö ” Glad day ” kaiverrukseen.
Ensimmäinen näyttely Kuninkaallisessa Akatemiassa.
Gordonin mellakat 2 - 8 kesäkuuta. Blake näkee, kuinka Newgaten vankila poltetaan. Taiteilijat Ogleby ja Stothard vangitaan yhdessä Blaken kanssa, kun näitä luullaan Ranskan vakoilijoiksi taiteilijoiden ollessa tekemässä luonnoksia matkallaan Medway - joella.
Kuninkaallisen Akatemian näyttelystä Blake sai ainoastaan yhden kritiikin, jonka kirjoitti hänen ystävänsä George Cumberland nimimerkillä ” Candid ”
- ” Herra Earl Goodwinin kuolema, taulu no 315 William Blaken tekemänä voidaan havaita hyväksi sommitelmaltaan ja luonteeltaan, värityksestä ei ole mainitsemista ”
Tämä olikin lähes ainoa asiallinen kritiikki, jota Blake sai koko Akatemian ajaltaan.
1782
18. 8 William Blake menee naimisiin Catherine Boucherin kanssa, joka on lukutaidoton. Catherine opettelee Blaken avulla kirjoittamaan ja lukemaan ja auttaa Blakea tämän painotekniikan kanssa. He eivät saa lapsia.
Blaket asuvat osoitteessa 23 Green Street, Leicester Fields, muuttavat sitten osoitteeseen 27 Broad Street.
1783
Painetaan ”Poetical Sketches”. Sen rahoittavat John Flaxman ja A.S. Mathew, mutta tätä teosta ei myydä. Blake kirjoitti kaikki sen tekstit kahdentoista ja kahdenkymmenen ikävuoden välillä. Mathewin salongissa Blake lauloi omia, säveltämiään lauluja, jotka perustuivat hänen teksteihinsä. Tämä tapa jatkui hänen elämänsä loppuun saakka.
1784
Blaken isä kuolee. Kaiverrukset Wit´ s Magazineen.
”War Unchained” ja ” A Breach in the City Wall ” Kuninkaallisen Akatemian näyttelyssä.
Yhteisyritys James Parkerin kanssa, he avaavat jäljennöskaupan 27 Broad Street: illä.
Kirjoittaa ”An Island In The Moon” tekstit, joissa varhaisin Songs Of Innocence - versio
( ei julkaistu )
1785
Liike lakkautetaan. Blake muuttaa Poland Strteet: ille
Esillä Akatemian näyttelyssä kolme kuvaa Raamatun Joosefista ja Grayn ”Bardin ” kuva.
1787
Blaken veli kuolee ja Blake näkee, kuinka hänen veljensä vapautunut sielu kohoaa riemuissaan ylös käsiään taputtaen. Ystävyys maalari Henri Fuselin kanssa
1788
Varustaa huomautuksilla Fuselin käännöksen Lavaterin ” Aforismeistä ” sekä
Swedenborgin teoksen ” Wisdom Of Angels Concerning Divine Love and Divine Wisdom ” Blake on hyvin läheisissä tekemisissä Swedenborgilaisen liikeen ja varhaisen Teosofisen liikkeen kanssa, mutta ylittää näiden auktoriteetit kommentoimalla esim. Swedenborgin vääriä käsityksiä.
Ensimmäiset Valaistuneet Painotuotteet ( Illuminated Printing ): ”All Religions are One”
ja ”There is No Natural Religion ”
1789
Kirjoitti ja kuvitti ”Tirielin ”, jota ei julkaistu. Julkaisi Valaistuneet kirjat :” Songs of Innocence” ja ” The Book of Thel ” Osallistuivat Swedenborgilaisen kirkon tapaamiseen.
Ranskan Vallankumous alkaa
1790
Aloittaa ”Taivaan ja Helvetin Avioliiton”
Kirjoittaa kommentit Swedenborgin teokseen :” The Wisdom Of Angels Concerning
Divine Providence ”
Muuttaa osoitteeseen 13 Hercules Building , Lambeth.
1791
Kuvittaa Wollstonecraftin :” Original Stories from Real Life ”
Ladotaan ” French Revolution ” Joseph Johnsonille, mutta sitä ei julkaista.
Kaivertaa orjuuden vastaisen teoksen ( John Steadman ):” Narrative of a five year´s
expedition against the Revolted Negroes of Surinam” ( Julkaistaan 1796 )
Todennäköisesti aloittaa :” Visions Of the Daughters of Albion ”
1792
”Taivaan ja Helvetin Avioliitto ” valmistuu ( Maaliskuun 3 )
Valmistaa neljä taulua Stuartin ja Revettin :” Antiques Of Athens” iin.
Painen ihmisoikeusteesit ilmestyvät ( 17. 2 The Rights Of Man Part 2)
Wollstonecraftsin:” Vindication Of The Rights Of Woman ” ( 23. 4 )
1793
Päiväkirjassa merkintä :” Sanon, etten tule elämään viittä vuotta ja jos elän edes yhden on se ihme ”
Valaistuneet kirjat: ” Visions Of the Daughters Of Albion , For Children ”
”The Gates Of Paradise” ja ”America : A Prophecy” (10.10)
Tutustui todennäköisesti Thomas Buttsiin, mesenaattiinsa.
Louis XVI Teloitetaan.
Englanti julistaa sodan Ranskalle.
1794
Valaistuneet Kirjat:” Songs Of Innocence and Experience” ilmestyy yhteisteoksessa.
”Europe ” ja ” The First Book of Urizen” kaiverretaan.
Robespierre syöstään vallasta.
Painen ”The Age OF Reason Part 1”
1795
Sarja kahdestatoista värikuvasta, mukana mm. ”Newton” ja ”Nebukadnessar”
Valaistuneet Kirjat: ” The Songs Of Los”,” The Book of Los”, ”The Book of Ahania”
kaiverretaan.
Tänä vuonna on Englannissa nälänhätä.
1796
Aloitti 537 vesivärityön sarjan, joista neljäkymmentäkolme valittiin kaiverrettaviksi
Youngin ”Night Thoughts” teokseen. Atlas - kokoiselle paperille painettuna.
Tämä julkaistiin 1797 ( Edwards )
Yli kaksikymmentä erikoiskopiota, joissa kuvat oli jälkeenpäin vahvistettu vesiväreillä julkaistiin ( suurin osa ei ollut Blaken värittämiä )
Työ ei saanut juurikaan arvostusta.
1797
”Valan” ensimmäisen pitkän runoelman työstäminen alkaa, tästä alkumuodosta kehittyy kymmenen vuoden muutosten jälkeen ”The Four Zoas” eräs Blaken tärkeimmistä teoksista.
Tekee kuvituksen ja omistusrunon Grayn runoihin.
Pankkikriisi Englannissa.
1798
Kommentaarit Watsonin :” An Apology for the Bible” teokseen, alkaa kommentit
Reynoldsin ” Discourses” teokseen. Wordsworth ja Coleridge julkaisevat :” Lyrical Balladsin”
1799
Näyttely Kuninkaallisessa Akatemiassa :” The Last Supper”
On vailla työtä kaivertajana, Butts tilaa Blakelta töitä raamatullisista aiheista, työ valmistuu 1800.
1800 - 03
Muuttaa Felphamin Laaksoon, Englannin Kanaalin rannalle, Chichesterin lähelle,
elää Wiiliam Haleyn isännöimänä. Täällä kirjoittaa pääteoksensa suoraan Jumalaisesta sanelusta. Haley tilaa Flaxmanin suosituksesta kaiverruksia Blakelta. Thomas Buttsista tulee Blaken ystävä ja suojelija. Maalaa ”The Heads of Poets” Todennäköisesti kirjoittaa ”The Four Zoas” teosta öisin ja työstää Haleyn tilauksia päivisin. Opiskelee Kreikkaa,
Latinaa ja Hepreaa. Blake ymmärtää Haleyn olevan ”henkensä vihollisen”, koska tämä yrittää vähätellä Blaken Jumalaisia Näkyjä.
1802
Amiensin rauha Englannin ja Ranskan välillä. Sota alkaa jälleen 1803
Blake jatkaa ”Vala ” teosta ja aloittaa ”Miltonin”
1803
Blake häätää puutarhastaan juopuneen sotilaan Schofieldin ja häntä syytetään
kapinoinnista. Blake palaa Lontooseen suurten henkisten muutosten jälkeen. Heidän osoitteenaan on nyt 17 Molton Street
1804
10. 1.(11 -12 .1) Kapinaoikeudenkäynti, Blake vapautetaan. Milton valmistuu. Jerusalemin tekeminen alkaa. Lokakuussa vierailee Truchessian Gallery of Pictures: issa, jossa kokee jälleen nuoruutensa ”valaistumisen” tunteen.
1805
Julkaisija Robert Cromek tilaa kuvituksen Blairin” The Grave”:iin, mutta antaa työn myöhemmin Schiavonettille. Saa valmiiksi Buttsin tilaaman raamatunaiheisen työn, jossa on yli kahdeksankymmentä vesivärikuvaa. Haleyn ”Ballads” toinen painos ilmestyy.
Sai todennäköisesti valmiiksi 116 vesivärikuvaa käsittävän sarjansa Grayn :”Poems” - teokseen. Trafalgarin taistelu ja Nelsonin kuolema.
1807
Kuninkaallinen Akatemia esittelee Phillipsin Blaken muotokuvan
Petworthin versio ”Viimeisestä Tuomiosta” tilataan.
Stothardin näyttely esittelee ”Canterburys Pilgrim” maalauksen, josta Blake tuntee, että se olisi kopioitu hänen ideastaan.
1808
Cromekin julkaisema Robert Blairin ”The Grave” ilmestyy, siinä on Phillipsin tekemä muotokuva Blakesta, sekä Blaken kuvia, jotka Schiavonetti on kaivertanut. Blaken kuvia
arvostellaan pilkallisesti The Examinerissa ( Robert Hunt)
Vesivärityöt ” Jacob´s Dream” ja ” Christ in Sepulchre” Kuninkaallisen Akatemian näyttelyssä. Toinen sarja vesiväritöitä ”Paradise Lost” iin.
Milton - runoelman A ja B kopiot valmistuvat.
1809
Blaken ensimmäinen oma näyttely, joka esitteli kuusitoista teosta, joissa Sankarillis - satiiriset kuvat Pittistä ja Nelsonista sekä suuri teos ” The Ancient Britons”
Näyttely pidettiin hänen veljensä liikkeessä 28 Broad Street:illä
Näyttelyä varten Blake kirjoitti Kuvailevan Luettelon. Näyttelyn sivuuttivat sekä yleisö, että kriitikot. Ainoastaan yksi murskaava arvostelu ilmestyi Huntilta Examinerissa, tässä artikkelissa Blakea kuvataan ”Onnettomaksi mielipuoleksi”
Blake hahmotteli ”Public Address”: in, sekä ”A Vision Of The Last Judgement”in, joka kuvaa hänen yli kaksimetristä Viimeisen Tuomion tauluaan, joka on kateissa.
Blaken elämässä ”pimeä kausi”, vaikkakin Butts ja Flaxman pysyvät hänen ystävinään.
1810
The Canterbury Pilgrims - kaiverrus. Aloitti ehkä ensimmäisen sarjansa vesiväritöitä Buttsin tilaamaan ”the Book Of Job”iin.
1811
”An Allegory of the Spiritual Condition Of Man ” Blaken suurin säilynyt maalaus.
n. 150 / 120 cm .
1812
Philoctetes and Napoleon on Lemnos - sankarillishenkinen vesivärityö.
Sota Yhdysvaltoja vastaan.
Napoleon hyökkää venäjäle.
Kolme Jerusalemin työtä näytteillä.
1814
Kaivertaa Flaxmanin kuvia (Hesiod )
Pariisi sortuu. Napoleon karkoitetaan Elballe
1815
Blake kaivertaa Josiah Wedgwoodin keramiikka katalogia varten ( 185 hahmoa 18: ssa taulussa ) Käy Kuninkaallisessa Akatemiassa piirtämässä Laocoönin.
Napoleonin Sata Päivää. Waterloon taistelu ja sotien loppu.
Englannissa taloudellinen lama.
1816
Suunnittelee L´Allegrolle ja Il Penserosolle kuvia
1817
”The Judgement of Paris” vesivärityö.
Flaxmanin ”Hesiod ” kuvat ilmestyvät
1818
”The Everlasting Gospel” alkumerkinnät ja luonnokset.
Tapaa John Linnellin, nuoren maalarin. ”The Gates on Paradise”, paranneltu versio
”To The Sexes” John Linnell ja ryhmä hänen tovereitaan, jotka kutsuvat itseään
”Muinaisiksi” ystävystyy Blaken kanssa ja heistä tulee Blaken ”kannattajia”
1819
Piirtää ” Visionary Heads ” ja ” Ghost of a Flean” okkultistille ja astrologi John Varleylle.
1820
Ensimmäinen kopio Jerusalemista painetaan. Puupiirrokset Thorntonin ”Virgiliin”
Kommentaarit Berkeleyn ” Sirikseen”
Yrjö III kuolee, Prinssi Regent astuu valtaan Yrjö IV :nä.
Painoi ”Laocoön”in, ” On Homer´s Poetry”n ja ”On Virgil”:in.
1821
Myi taidekopio - kokoelmansa saadakseen rahaa. Maalasi uuden sarjan vesivärikuvia
”Job”:ista Linnellille. Muuttivat pieneen asuntoon 3 Fountain Court:iin Strandille.
1822
”The Ghost of Abel ” viimeinen korkokuva syövytys - tekniikalla.
Kolme vesivärikuvaa kolmanteen sarjaan ”Paradise Lost”:iin
Sai 25 punnan lahjoituksen Kuninkaalliselta Akatemialta
1823
Sopimus Linnellin kanssa ”Job”in kaiverruksesta.
1824
”Pilgrim´s Process ” mallit. Blake tutustuu Samuel Palmeriin, etevään nuoreen maalariin, joka kuuluu Linnellin seurueeseen. Aloittaa sadan teoksen kuvituksen Danten teksteihin, tilaajana on Linnell. Sai valmiiksi näistä vain seitsemän kaiverrusta ennen kuolemaansa.
1825
Öljyväri maalaukset ” The Black Madonna”ja ” The Characters of Spenser´s Faerie Queene” sekä kuvitukset ”Paradise Regaind” - teokseen.
Päiväkirjan pitäjä Crabb Robinson vierailee Blaken luona ja kirjoittaa ylös heidän keskustelunsa.
1826
Maaliskuu. Jobin kaiverrusten julkaisu (yksi väritetty kopio)
Vatsasairauden kourissa. Kommentit Wordsworthin ”Poems” - teokseen, sekä
” The Excursion” - teokseen. ”The Wise and Foolish Virgins” ja ”Queen Katherine´s
Dream” myydään Sir Thomas Lawrencelle.
1827
Kommentit Thorntonin ” New translation of the Lord´s Prayer ”: iin.
Työskentelee Danten kaiverrusten parissa ja tekee ”Eurooppaan” erillisen otsikkokuvan.
”The Ancient Of Days”
12 .4 kirjoittaa Cumberlandille :” Olen ollut lähellä Kuoleman Portteja & olen palannut hyvin heikkona & vanhana miehenä & hoippuroivana, vaan niin en ole Hengessä & Elämässä, tuossa Todellisessa Mielen Kuvituksen Ihmisessä, joka elää ikuisesti ja ainiaan”
12. 8 1827
Ollessaan kuudenkymmenenyhdeksän ikäinen, kello kuudelta aamulla William Blake kuolee laulaen laulua, joka kertoo siitä, mitä hän näkee Taivaassa.
1831
18. 10 Catherine Blake kuolee myös kuudenkymmenenyhdeksän vuoden ikäisenä.
Elämänkertatietojen lähteinä käytetty seuraavia teoksia:
Blake as an Artist by David Bindman, Phaidon Press Limited
William Blake: Complete Poems
Edited by Alicia Ostriker
For Penguin Books (Penguin English Poets)
General Editor: Christopher Ricks
William Blake: Poetry and Designs
Edited by Mary Lynn Johnson and John E. Grant
W . W . Norton & Company
MILTON - RUNOELMAN SYNNYSTÄ
Milton - Runoelma syntyi vuosina 1804 – 1815
William Blake aloitti sen Felphamin laaksossa, tukijansa, runoilija Hayleyn omistamassa mökissä, jonne hänet ”vietiin” kirjoittamaan ”Valaistuneita Näkyjään. ” Runo valmistui vasta, kun Blake muutti takaisin Lontooseen, mutta se perustui hänen Felphamissa saamiinsa Näkyihin, jotka olivat Jumalaisia Oivalluksia Ikuisuuden Maailmasta. Alun perin runoelmasta piti tulla kaksitoistaosainen teos, mutta jostain syystä se tiivistyi kahdeksi kirjaksi, joiden sisältö on valtaisaa Inspiraation voimaa hyvin tiiviiseen muotoon kirjoitettuna.
Runoelman nimi: Milton viittaa runoilija John Miltoniin (1608 - 1674), joka oli eräs kaikkein vaikuttavimpia Englantilaisia kirjailijoita (runoilijoita) ja sanotaan, että hänen Paradise Lost - teoksensa olisi aikanaan vaikuttanut kristillisyyteen Englannissa enemmän, kuin itse Raamattu.
William Blaken Milton - runoelman syvin tarkoitus oli korjata niitä kristillisiä erehdyksiä, joita Miltonin teoksessa oli ilmennyt ja näin ”lunastaa” Milton.
William Blake oli keskustellut jo pienenä poikana Hengen tilassa runoilija Miltonin kanssa; tämä oli ilmestynyt Blakelle ja pyytänyt, että Blake korjaisi ne erehdykset, jotka olivat kirjoitetut hänen teoksiinsa; itse asiassa Blaken mukaan Milton oli samaa Universaalia Arkkityyppiä, kuin Blakekin - he kuuluivat Runoilija - Profeetta - jatkumoon, joka oli alkanut Chaucerista.( Geoffrey Chaucer 1342 -1400 ) Blake ei kuitenkaan aluksi ollut halukas kirjoittamaan näistä Erehdyksistä ja joskus Blake omien sanojensa mukaan joutui kirjoittamaan Jumalaisia Totuuksia jopa oman tahtonsa vastaisesti.
Crabb Robinson kertoo kirjeessään Tammikuun 6. 1826:
” Oudoin asia, jonka hän itse sanoi (Blake) oli se, että hänen oli käsketty kirjoittaa Miltonista ja että hänelle oli osoitettu äänekkäästi suosiota ( Taivaassa ) hänen tästä kieltäydyttyään - hän kamppaili Enkelien kanssa ja oli Voittoisa.”
Runoelmassa (ja siis myös Todellisuudessa) John Milton on viettänyt Henkenä jo vuosisadan Ikuisuudessa, Eedenissä, mutta tyytymättömänä, sillä hän ei ole kyennyt yhtymään omaan naispuoliseen Virtaukseensa, eikä siis kyennyt vielä oleilemaan Rauhassa, Täyttymyksen Tilassa.
John Milton oli elinaikanaan vielä kristillisen Erheen vallassa ja piti naista ”synnin ” alkulähteenä, eikä hän kyennyt kohtaamaan omia tunteitaan ja seksuaalisuuttaan puhtaassa, vapaassa mielessä ja näin hänen yhtymisensä myös kosmisessa mielessä oli jäänyt toteutumatta. ( vrt. Jungin käsitteet, Anima / Animus )
William Blaken kautta Runoilija voi lähteä suorittamaan täyttymyksellistä tehtäväänsä; hän lähtee vapaaehtoisesti Taivaasta kulkeakseen Itse - Hävitykseen eli kaiken erillisen minuuden tuhoutumiseen, niin, että Jumalainen Todellisuus vain jäisi jäljelle; tällä tavoin hän haluaa lunastaa myös Naisellisen Virtauksensa pois Harhasta ( Materiaalinen Maailma ), jossa se on ilmennyt John Miltonin kolmena vaimona ja kolmena tyttärenä. William Blaken Tietoisuuden kautta Lunastus tulee mahdolliseksi ja tämä suuri Lunastus ja Yhtyminen tapahtuu lopulta Felphamissa, Blaken puutarhan kohdalla ja Blaken maallinen olemus on tämän kosmisen tapahtuman todistajana ja hän voi kirjata tämän Ikuisuuden tapahtuman tuleville polville. Näin, tämän Miltonin Lunastuksen myötä syntyy uusi Tila ihmiskuntaan, Tila, joka on Minän Hävityksen Tila; sulautuminen Henkeen, Tila, joka edeltää Viimeistä Tuomiota.
Kaikki nämä tapahtumat tapahtuvat Mielen Kuvituksessa, Arkkityyppisessä Ikuisuuden Maailmassa ja William Blake tuo nämä näyt sitten Taiteessaan ihmisten ulottuville.
Milton - runoelman tapahtumat liittyvät myös ulkoisiin olosuhteisiin, sillä kaikki materiassa esiintyvät Seuraukset ovat alunperin luonteeltaan Henkisiä ts. Ne tapahtuvat Kollektiivisen Tietoisuuden Ikuisissa Näyissä. Blaken aikana puhkeavat sekä Amerikan Vapaussota että Ranskan Vallankumous, jotka ovat ulkoisia tapahtumia, jotka vievät ihmiskuntaa kohti Vapautta ja Veljeyttä ja Tasa - arvoa, toisin sanoen kohti Jumaluuden Toteutumista maailmassa. Nämä tapahtumat tapahtuvat kuitenkin todellisuudessa Jumalaisen Mielen Kuvituksessa ja koska Ihminen vielä on kollektiivisena olentona samaistunut Harhaan eli materiaaliseen maailmaan ja ruumiiseen saa tämä kosmisen energian vapauttava tapahtuma tuhoisan muotonsa Sotien muodossa.( Vallankumousten ja Energian alempi muoto )
Monet Blaken lähihenkilöt ( ja monet historian henkilöt ) edustivat myös Todellisuudessa Arkkityyppisiä Hahmoja ja Tiloja, kuten esim. William Hayley, Blaken mesenaatti ja tukija, jonka kanssa Blake joutui riitoihin. Tämä riita, joka sinänsä olisi voinut olla pieni ja mitätön, osoittautuikin Blaken Jumalaisessa Näyssä Arkkityyppiseksi kamppailuksi Saatanan ja Palamabronin välillä, kamppailuksi, jossa Väärä Taiteilija ( Saatanallinen Näennäisyys - Hayley ) yrittää estää Blaken Jumalaisten Visioiden arvon ja toteutumisen ( Blake - Palamabron, Jumalainen, Inspiroitunut Taide )
Joidenkin henkilöiden Blake sanoo edustaneen Katedraalikaupunkeja, siis kokonaisia Arkkityyppisiä Tiloja; tällaisia henkilöitä ja heihin identitoituja kaupunkeja olivat mm. Selsey ja Chichester: Blake itse, Winchester: William Hayley, Bath: Richard Warner, Oxford: Shelley, Hereford: Inigo Jones, Lincoln: Robert Grosseteste jne. Yleensäkin miltei kaikki Jumalaiset Voimat olivat myös ihmisen hahmoissa tässä materian maailmassa. ( ja ovat ilmeisesti edelleenkin aina jokaisessa sukupolvessa suom. huom )
William Blaken mukaan kaikki tapahtumat ovat Todellisuudessa Universaalia Näkyä, jota me emme havaitse, koska olemme tottuneet katselemaan vain aistielimillämme ja järkeilyn kautta; tämä estää ihmistä havaitsemasta Universaalin Tietoisuuden maailmaa, sellaisena, kuin se Todellisuudessa ilmenee.
JUMALAINEN NÄKY, MIELEN KUVITUS

Tämä on Tila, jossa erillisen mielen eli ihmisen minuuden toiminnot eivät ilmene, vaan yksilöllinen mieli on sulautunut pois ja Tietoisuudessa - ei siis aistien kautta, ilmenee maailma sellaisena, kuin se Todellisuudessa on. Tätä tilaa ei voi saavuttaa yrittämällä, sillä mieli ei voi koskaan saavuttaa sitä; se on olemassa jo ennen erillistyneen mielen ilmestymistä. Tästä syystä myös evoluutio on eräs harhan muodoista, joita universaali Runoilija, Los luo. Länsimainen Darwinistis - Tieteellis - Eskatologinen maailmankuva perustuu siis Erehdykseen eli Materiaaliseen Harhaan.
Tätä Aistien ja Järkiolennon jähmettämää Harhaa kutsuu Blake Valaksi, Varjoisaksi Naiseksi, Peittäväksi Enkeliksi, Saatanaksi tai Ulroksi eli Harhaksi. Materiaalinen ihminen, joka kokee tätä Harhaa on Blaken mukaan Aatami ( Tila ), joka on äärimmäisen Supistumisen Tila, jossa ihminen samaistuu vain ruumiiseensa, eikä sisäänpäin aukeaviin ulottuvuuksiinsa.
Ihmisen Viimeinen Tuomio on sitä, että ihmisen Aika / Tila illuusioista vapautunut mieli sulautuu takaisin omaan alkulähteeseensä, Henkeen, Jeesukseen ja siihen Paratiisilliseen Tilaan, josta se on alunperin lähtenytkin. Tämä on Pelastus, Vapahdus tai Vapautuminen. Tämä tapahtuma tapahtuu jokaisessa yksilössä; se on sisäinen tapahtuma ja se on ollut mahdollista koko Kristillisen Aikakauden ajan, mutta koska Kirkko on Erehdyksen Valtaistuin ( Babylonian Portto ) on se saanut aikaan Uskonnollisen harhan, jonka avulla ihminen on erotettu aina läsnäolevasta, armeliaasta Jumaluudesta; ihmisen todellisesta Itsestä. Uskonto on peittänyt Totuuden Mysteeriin ja hallitsee sen avulla ihmiskuntaa.
Joillain ihmisillä, kuten ilmeisesti myös William Blakella on tämä Ikuisuuden Tila kuitenkin avautuneena itsessään ja sen kautta monet profeetalliset kirjoitukset on saatettu tähän ulottuvuuteen.
Joissain kulttuureissa, kuten monissa Amerikan Alkuperäisväestön kulttuureissa on ollut aina itsestään selvää, että Todellisuus avautuu jokaisen yksilön sisältä ja että Jumala tai Suuri Henki ei koskaan ole mikään erillinen käsite ihmisestä. Ainoastaan hierarkiset uskonnot ovat erottaneet ihmisen itsestään ja näin siis myös Jumalan ihmisestä. Myös Idän uskonnoissa ja filosofioissa on ollut vallitsevana tämä ymmärrys ihmisen ja Jumaluuden samuudesta tai yhteydestä.
Lapsilla tämä Hengen Maailman ulottuvuus voi olla itsestään selvänä, mutta usein se on asia, josta lapset eivät pysty kommunikoimaan, koska aikuisilla ei ole enää Tietoa niistä asioista ja sitten
” järkiperäinen ” kasvatus ja samaistuminen materiaan ( mieleen ) sulkevat tämän lapsen maailman
” läpinäkyvyyden. ” William Blaken mukaan juuri Saatana Sierainten Hermojen kautta saa aikaan sen, että kaikki muuttuu läpinäkymättömäksi ja Jumalainen Visio kadotetaan.
Tässä Jumalaisen Näyn korostuksessaan Blake on yhtä kaikkien aikojen eri kulttuurien Mystikkojen kanssa, jotka ovat sanoneet, että Vapautuminen tai Paratiisi ovat itse asiassa Olotiloja, eivät mitään ajallisia tai paikallisia kohteita, jotka voitaisiin saavuttaa ” tuolla jossain” tai jonkin ajan jälkeen.
Blaken mukaan on olemassa kuitenkin Armon asettama aikaraja, joka on kuusi tuhatta vuotta, ajanjakso, jonka aikana kaikki Universaalin Runoelman tapahtumat tapahtuvat ja vihdoin Erehdys hävitetään Kollektiivisesti ( ns. Viimeinen Tuomio ) Tämän ajan kynnykseltä kirjoittaa William Blake Näkyjään.
Ihmisen ei Blaken mukaan pitäisi syödä Hyvän ja Pahan Tiedon Puusta ( ts. puntaroida synnin käsitteitä, varsinkaan moralistisesti ), vaan luottaa Armoon ja Anteeksiantoon ja nähdä maailma sellaisena, kuin se todella on. Taide voi viedä meidät helpoimmalla tavalla lähelle Paratiisia, varsinkin silloin, kun Taide kumpuaa syvältä Tietoisuudesta; sen Ikuisesta Alkulähteestä, jota Blake kutsuu Ikuiseksi Ihmisyydeksi. ( Jeesus )
Maailma ei siis todellisuudessa ole kiinteä, materiaalinen, vaan Tietoisuuden Näkymä, jonka sitten aistimme yhdessä rationaalisen, erillistävän ja abstrahoivan mielen kanssa supistavat havaittavaksi Aika / Tilaksi, jota Blake ihmisessä kuvaa siis Aatamiksi, luonnolliseksi ihmiseksi. Tämä luonnollinen ihminen on vain järjen ilmentymä, eikä siis vielä todellinen Jumalainen Ihmisyys, joka elää vapaudessa, rakkaudessa, veljeydessä ja ykseydessä.
Tämän Ikuisen maailman ovat kadottaneet uskonnot, olivatpa ne sitten peräisin Intiasta, Lähi - idästä taikka Euroopasta ja näin uskonnot ovat muodostuneet omaksi Kuolleeksi Peilikuvakseen, Valheeksi, joka tukeutuu Synneistä syyttämisiin ja Dogmaattisuuteen.
Näitä Erehdyksen Tiloja korjaamaan ovat William Blaken ”Valaistuneet Kirjat ” annetut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti