AJAN VAIKUTTEITA
BAUHAUS - ENSIMMÄINEN
Bauhaus, Bauhaus – mikä maaginen
sana ja miten paljon se onkaan vaikuttanut niin moneen 1980 – luvun
ilmiöön:
”20 - luvun Kraftwerk ? Oscar Schlemmer suunnitteli
funktionalistisia asuja Bauhaus – koulun teatteria varten v 1922 -
23 kuutionmuotoisen tilan ja ihmisruumiin liikkeen keskinäisten
lakien pohjalta. Myös tyylitelty, mekaaninen tanssi nojautui
kyseisiin lakeihin. Koska ihminen kuitenkin on tuomittu
epätäydellisyyteen niin liikehdinnässä, kuin muutenkin,
Schlemmer haaveili nukeista, jotka vapauttaisivat meidät
rajoituksistamme. Ihminen voisi saavuttaa liikkeen täydellisyyden
mekaanisten apulaisten kautta – Bauhaus koulu pyrki tekniikan ja
taiteen yhdistämiseen uudeksi kokonaisuudeksi.”
”Ihmisessä havaittu puutteita”,
Chris Bohn, Uusi Laulu 4/1981
Saksalainen kylmyyden kiihko,
mekanistisuus, Natsien puhdistusoperaatiot; tottelevaisuus,
univormut; eikö tuo kaikki ole kiihkoa; alkukantaista värinää,
niin voimakasta, että se on pakko tukahduttaa; se on afrikkalaista
tanssin ekstaasia, peräkkäisiä orgasmeja, sielun irtoamista
ruumiista. Modernin ihmisen trauma.
Kiihkon kykenemättömyyttä,
irtautumista madoista, kuolemattomuuden tajua ja sitä, että ihminen
on Jumalaksi aivan liian karkea ja kömpelö, vaillinainen ja se
voidaan pakata, laittaa viivakoodiin, terästankoihin ja
digitaaliavaruuteen, jotta se ei kilpaile Jumalan kanssa – se on
Eurooppalaisen ihmisen traumaa; sisäänpäin ammuttua kiihkoa, veren
hurmaa, joka ei pääse kiertämään suonissa; tukahdutettu
paratiisi, mutta sen vastakohtana yhtä arvokas ja voimallinen, kuin
alkuperäinen kuvansakin.
Vuh Vuh.
BAUHAUS TOINEN - ELOKUUN KUVIA
Kuuma – tyyni elokuun alkuilta.
Istumme Calonius-kadun asunnossani Floydin kanssa. Olen juuri ostanut
uuden Bauhaus – albumin: The Sky´s Gone Out ja kuuntelemme sitä
täysillä. Ilma väreilee väkeviä tunteita ja magiikkaa. Bauhaus
on ehdottomasti koko 1980 – luvun alkupuolen hengen ydin. Se on
Baudelairea, Wildea, Dadaa, Expresssionisteja; se on ylevyyttä, joka
rockista on puuttunut, henkistä aristokratiaa…se on taiderockia,
mutta niin kovaa ja tyylikästä, että se ylittää taiderockin
genren, kuten Bowie ja sitä ennen Velvet Underground.
Se on ilmiö… mielestäni se on
maailman paras bändi rohkeutensa takia.
Kuuntelemme sitä hypnoosissa Floydia
kanssa drinkkejä siemaillen – välillä hymyilemme kapeaa hymyä
tosillemme, koska on pakko jakaa tuo syvä tajuamisen kosminen tunne…
tämä on sitä… tämä osuu siihen ytimeen.Sitten Exquisite Corps - kappaleen
lopussa:
Terry sat up And
hugged the green army surplus bag
around his skinny waist
It was cold
And the person beside him had faded badly
Legs apart his eyes lit up
around his skinny waist
It was cold
And the person beside him had faded badly
Legs apart his eyes lit up
THE SKY, THE SKY!
THE SKY'S GONE
OUT!!
Bang, taivas
katoaa,! Huh! Lopullinen todellisuus. Elokuun taivas
jähmettyy metalliseksi kaareksi ja ilma on lasia. Meidän mielemme
ovat kadonneet silmämunien pysähtyneeseen ekstaasiin. Emme voi
hengittää; emme olla – todellisuus on kaartanut meidät.
Pysähtynyt aaltoliike! Kylmää sähköä! Elämä! Pysähtyminen!
Voiko tätä tai sitä selittää? Ei
voi. Kaikki on niin kömpelöä, vain sydämeen piirretyt viivat
jäävät ikuisesti ja valaisevat loppuelämän kauneudella. Olen
saanut elää ja jakaa. Olen ollut taas hetken olemassa –
kokonaisena ja kuollut ystäväni Floyd!:
Kiitollisuuden kyyneleet juoksevat
silmistäni, sillä me olimme yhtä. Saimme jakaa ihmisen suurta ja
pyhää arvoitusta maagisissa hetkissä. Saimme elää hetkiä
rohkeudessa, jossa sydän on auki ja maailma hengittää sen kautta.
Me olimme rikkaita – äärettömän rikkaita… kun meillä ei
ollut mitään.
Vain Elokuun lasinen ilta ja ikuisuus –
ja Bauhaus.
Sitten istumme minun huoneessani, on
joku päivä jossain: koko Pinups on siellä ja teemme taas omaa
taideparodiaamme; minä, Grandma Delay ja Floyd. Ideana on se, että
sisustamme ympäristön naistenlehti-kliseillä parodioiden typeriä
miehiin meneviä lumppuja, joiden seksikkäitä pilakuvia olimme.
Meidän tarkoituksemmehan oli pilkata tuota muovi – ja pintaseksiä
minkä kerkisimme. Käytimme naisten halpaa seksin tyrkyttämisistä
heitä itseään vastaan…mutta viiltävällä ivailla ja henkisellä
moukarilla. Olimme tyrkyllä, mutta emme lahjottavissa ja otimme
kenet halusimme ja pistimme lehdistön palvelemaan itseämme.
Istuimme pöydällä ja pistimme
seinälle joitain bodareiden ja naisten ihannekuvia ja ympärillemme
meikkejä, naisten pikkuesineitä ja tamponeja, joita pidimme
erinomaisen vitsikkäinä ja poseerasimme kameralle, jonka takana oli
taiteilija Kenzo Kalen, joka otti myös ensimmäisen singlemme kannen
keittiökuvat: A Middle Aged Housewife eating An Avocado even though
she should be cookin Chickenlegs for her Bodybuilder Husband.
Kuvat olivat loistavia ja tuon session
polaroidit hauskoja. Se oli juuri niin Pinupsia; jonkin sortin dadan
ja glamin yhdistelmää…
”…ja korppi nauraa. Liitoksistaan
irtoilevat kylkiluut raastavat Fredin sydäntä, mutta tämä
jatkaa; en tullut tänne pysähtymään. Se tempautui irti
molekyylistä ja ikävä kyllä YRITTI rentoutua – eihän siitä
mitään tule. Ja taas löytyi satama. Tätä koristivat mielellään
armoton yltäkylläisyys ja taas materia. ” Voi ei” Fred löytää
kainalostaan sauvan, joka on liian lyhyt. ”No, voihan tällä
lyödä ja ainahan voi iskeä ovea, jeah, ihan kiva” Fred sumuttaa
yleisönsä yltäkylläisyydellään ja kaikki – siis ihan kaikki,
huomaavat. Vaakataso taas. Joo, lähellä, mutta Fred avaa silmänsä
ja voi ei – se on vielä täällä.
Floyd Superstar, Verbaalinen
Käsikranaatti 1986
Ote Fred-jäniksen ihmeellisistä
seikkailuista
1. tammikuuta − Tasavallan presidentti Urho Kekkonen ilmaisi uudenvuodenpuheessaan huolestumisensa suurvaltojen välisen kilpavarustelun kiihtymisestä ja ydinaseiden aiheuttamasta uhasta koko ihmiskunnalle.
Mitä Missä Milloin
AJAN VAIKUTTEITA -VIRGIN PRUNES
Sally Flesh:”Virgin Prunesin
säröisten kitaroiden vaikerrus, monotoniset rummut, kakofoniset
soinnit, klaustrofobinen äänimaisema. Gavin Fridayn kummittelevan
kummallinen, kauniinräkäisesti kiemurteleva laulu, joka kuin
hukkumaisillaan Irlannin mereen huutaa itsensä yhä uudelleen
pinnalle. Minulle näiden irlantilaisten ”A Pagan Love Song”
kilpaili Bauhausin ”Passion of Loversin” kanssa kaikkien aikojen
kauneimmasta rakkauslaulusta.
Bändin perustaneet kundit olivat outo
ilmiö 1980-luvun Irlannissa, missä punk kyllä oli jo tuttua,
mutta missä ei oltu totuttu Virgin Prunesin kaltaiseen dadaismin,
performanssin, seksuaalisuuden, glam rockin, meikkauksen ja punkin
mielettömään yhdistelmään, jossa musiikki oli vain osa
kokonaistaideteosta. Bändin nimi merkitsikin sen kotipaikan Lypton
Villagen slangilla ”friikit”, ”ulkopuoliset”.
Siksi ei ole kovinkaan väärin sanoa,
että meidän Pin Upsien lähisukulaiset löytyvät Irlannista.
(Tietenkin myös New Yorkista Velvet Undergroundin tai Lontoosta Sex
Pistolsin ja PIL:in muodossa.) Aivan kuten Virgin Prunesin kundit
Irlannissa, niin me olimme aikaamme ja paikkaamme kuulumattomia
ulkopuolisia; friikkejä Kekkos-ankeuden Suomessa, jossa erilaisuus
oli pahimpia rikoksia ja moralisteina pitävien ihmisten oikeutetun
vihan kohde. Kirjoitin päiväkirjassani jokapäiväisistä
ihmisistä:
”Ihmisten turhuus. Nuo pienet oliot,
kohtalon vangit. Vapaudessaan sokeita, vain eläimiä -
ajatuksenaan tyydytys. Se riittää oikeaan. Järjessään
mielipuolia. Vain murskautuvia kohtaloita, jotka ovat
mielenkiinnottomia, tarpeettomia pienuudessaan, epäonnistuneita
rumuudessaan; hämähäkin uhreja vapaaehtoisina - siitä vielä
iloiten.”
Me halveksimme normaalielämää ja
ihmisiä, jotka olivat antaneet alistaa itsensä sen tahdottomiksi
sätkynukeiksi.
AJAN VAIKUTEITA - BAUHAUS, KOLMAS
”Bauhaus oli englantilainen yhtyen,
joka perustettiin Nothamptonissa 1978 ja joka nousi suosioon 1980 –
luvun alussa. Yhtye sai nimensä saksan bauhaus – liikkeestä ja
yhtyeen alkuperäinen nimi olikin Bauhaus 1919, mutta vuosiluku
jätettiin pois vuoden kuluttua bändin perustamisesta.
Vaikka heitä edelsi joitain
synkkäsävyisiä yhtyeitä pidetään Bauhausia ensimmäisenä
Gootti – yhtyeenä. Bauhaus yhdisti monia eri vaikutteita
punkista, glam- rockista ja jopa dubista ja he loivat synkän mutta
hyvin kiihkeän uuden soundin niille, jotka odottivat jotain uutta
punkin hajoamisen jälkeen. heidän soundinsa osoittautuikin
erittäin vaikuttavaksi ja se inspiroi ja toi huomiota kokonaiselle
uuden aallon yhtyeiden joukolle, jotka käyttivät soitossaan
intensiivistä synkkää tyyliä, jota sitten lopulta alettiin
kutsua ”goottilaiseksi” Heidän esikois– singlensä Bela
Lugosi´dead julkaistiin Elokuussa 1979 ja se oli yli yhdeksän
minuuttia pitkä ja se oli äänitetty live sessiona studiossa
yhdellä otolla. Se ei nousut englannin listoille mutta sitä
myytiin vuosia eteenpäin. Se on ylivoimaisesti heidän tunnetuin
kappaleensa ja se kuultiin myös 1983
valmistuneessa ”Hunger” elokuvassa. Bauhaus hajosi jo vuonna
1983 kulttisuosionsa huipulla.”
Lähde:
http://www.wordiq.com/definition/
Bauhaus_(band)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti