BLAKEN UNIVERSUMIN JUMALA

Blake aloitti rukouksen: ” Jeesus, Isämme, jota Sinun Taivaissasi kutsutaan nimellä Pyhä Henki ”
Jeesus on Jumalan ilmentymä kaikessa elollisessa, etenkin Ihmisessä, Jumalaisena Olemuksena, Ikuisena Individuaalina ( Valaistunut Ihmisyys )
Blaken Jumala on Tietoisuuden Ykseys, josta erkanevat kaikki muodot ja ideat:
” Jeesus on Inhimillinen Jumala ”, ” Ihmisen Luonto on Jumalan Kuva ” ( On Thornton K 788 )
” Me kaikki olemme olemassa yhdessä Jumalan kanssa, me kaikki olemme osallisia Jumalaiseen Luontoon ” ( CR 225 )
” Jumalan palvonta on tätä: kunnioittaa Hänen Lahjojaan toisissa ihmisissä, jokaista tämän Nerouden mukaisesti ja rakastaa suurinta ihmisistä eniten ( lahjakkainta ): ne, jotka kadehtivat taikka panettelevat suuria ihmisiä vihaavat Jumalaa; sillä ei ole muuta Jumalaa ” ( Marr. Of H & H 22 )
Ilman ihmistä olisi Jumala ainaisesti ei - oleva, ei - havaittava entiteetti ja Hänen lastensa kautta, varsinkin niiden, joilla on runsaasti henkisiä lahjoja, etenkin Taiteen lahjoja tulee Hänen Maailmansa ja Olemuksensa parhaiten esiin.
Jerusalem - teoksessa Blake laajensi tätä näkemystä vielä seuraavasti :
” Jumalan palvelusta on Hänen lahjojensa kunnioittaminen toisissa ihmisissä: & rakastaa suurinta ihmisistä eniten, jokaista tämän Nerouden mukaisesti, sillä se on Pyhä Henki Ihmisessä; ei ole olemassa muuta Jumalaa, kuin se Jumala, joka on Ihmisyyden Ymmärryksen lähde. Se, joka kadehtii tai panettelee, joka on murhaa & julmuutta; murhaa tuon Pyhän. Hän, joka halveksii & pilkkaa toisen älyllisiä ( henkisiä ) lahjoja, kutsuen niitä ylpeydeksi & itsekkyydeksi & synniksi pilkkaa Jeesusta, joka on jokaisen henkisen lahjakkuuden antaja ja nämä lahjat aina näyttävät tietämättömyyttä rakastaville Teeskentelijöille Synniltä; mutta se, mikä on Syntiä Julman Ihmisen silmissä ei ole sellaista lempeän Jumalamme silmissä ” ( Jerusalem 77 )
Ihminen ja Jumala ovat siis erottamattomat:
”Jumala on Ihminen & asuu meissä & me hänessä ” ( On Berkeley, K 775 )
Suurin uskonnoissa esiintyvä Harha on se, että Hengen käsite on abstrahoitu, kun itse asiassa Henki on yhtäläinen Tietoisuuden kanssa silloin, kun Tietoisuus on vapaa ihmismielen käsitteitä ja erheistä. Näin siis ihmisen Ikuinen, Jumalainen juuri on aina kaikessa. Tätä Henkeä kutsutaan myös Jeesukseksi
( Kristus ), koska se on Poika, eli se on aina samaa ja yhtä Isänsä eli Kaikkiallisen Tietoisuuden kanssa
( Näkymätön Jumala ) Henki on siis Tietoisuus vailla ihmisen käsitteitä ja erillistä minuutta; tämä Jumalainen Olemus on Ihmisen todellinen Itse, sen kautta voidaan maailman Jumalainen Luonne havaita. Tietoisuus siis Todistaa Jumalaisen Näytelmän eli Pyhän Hengen Inspiraation Luomistyön kaikessa elollisessa.
Blaken käsitys Jumalasta on itse asiassa täysin sama, kuin Intiassa tai kuten esim. monilla Amerikan Intiaaneilla eli Hän on kaikessa oleva Luova Henki, Tietoisuuden Periaate, joka tuottaa kaiken olevaisen omasta itsestään. Maailman luonne siis todellisuudessa on Tietoisuutta, ainaista Jumalan Läsnäoloa.
Vertaa
”Mikäli ihminen oivaltaa oman todellisen luontonsa oman sydämensä sopukoissa on tuo
Olemassaolon Tietoisuuden - Autuuden paljoutta, joka on alutonta ja loputonta” ( Sri Ramana Maharsi, The Collected Works by Arthur Osborne )
Ihminen ei voi itse asiassa koskaan olla Jumalasta erillään, koska ihmisen syvin Tietoisuus, siis Henki on Itse Jumala ja riippuen ihmisen mielen laadusta tulevat eri henkiset lahjat sitten esiin. Albion on Jumalan Alkuperäinen Kuva, sisältäen kaikki luomisen aspektit itsessään. ( Ikuisuuden aspektit )
Ikuinen Jumalainen Todellisuus on aina olemassa, on aina ollutkin - Luominen on vain väliaikainen Tila, joka palaa takaisin Todellisuuteen. Luominen on itse asiassa eriytymistä Todellisuudesta eli Jumalasta.( katso Luominen )
Blaken Jumalnäkemyksen pohjalta eri Kansakuntien välillä ei oikeastaan voisi ilmetä minkäänlaista uskonnollista kilpailua, sillä kansakuntien luonnot ovat vain Ykseyden eri vivahteiden heijastusta materiassa ja niiden uskonnolliset käsitykset ovat vain ajassa ja kulttuurissa olevia tulkintoja Ykseyden olemuksesta ja sen ominaisuuksista.
Uskonnoissa esiintyvä Yhden Jumalan Idea on vain eriytyneen Järjen käsite eli siis Saatana ja se on Tuhon ja Sodan väline; sillä siihen ( Yhden Jumalan abstraktiin ideaan ) vetoaminen tuottaa ihmiselle olemassaolon tunteen, joka ei perustu todelliselle kokemukselle, vaan idean Projektioon eriytyneessä mielessä. Näin ihminen saa itselleen tunnereaktion, joka on Blaken Moraalista Hyvettä, siis toisten Tuomitsemista näennäisyyksien varjolla.( ylemmyyden tunto - valta ) Tällainen Toisten Syyttäminen ja itsensä korottaminen on peräisin Blaken mukaan Saatanasta ( Erehdyksen Tila ) Tästä rationaalisen mielen toiminnasta enemmän Peittävän Enkelin ja Saatana kohdalla.
Jumalaisessa Näyssä Henkinen Universumi näyttäytyy Blakelle näin:
” Valtaistuimen ympärillä Taivas on avautuneena & kaikkien Olemusten Luonto on näkyvillä; kaikki saa alkunsa Jumalaisesta Ihmisyydestä. Kaikki säteilee Hänestä ( LJ, K 612 )
” Jeesus nähdään Loiston Säteiden ympäröimänä, joissa havaitaan kaikkialle Hänen ympärilleen virtaavana Lapsosia; nämä edustavat Ikuisen Älyn Syntymiä, kun ne syntyvät Jumalaisesta
Ihmisyydestä ” ( LJ, K 613 )
”Hän antaa sateensa sekä Hyville & pahoille & Aurinkonsa oikeamielisille ja väärintekijöille ”
( On Dante K 785, Paraphrasing Matt v. 45 )
” Mikään muu, kuin Epäusko & Hyvän ja Pahan Tiedon Puusta syöminen ( moraalinen puntarointi )
ei ole Jumalalle epämieluista ” ( LJ K 615 )
Jumala ilmenee luomakuntansa keskellä Totuutena ja siten Viimeinen Tuomio on sitä, että Totuus ihmisessä voittaa Valheen eli eri Tilat, joissa Tietoisuus harhautuu samaistumaan katoavaan, materiaaliseen ruumiiseen tai mielen eri Tiloihin. Syyttäjänä ei toimi Jumala, vaan Saatana, joka ei halua ihmisen tuntevan Anteeksiantoa - siis myös Anteeksiantoa itselle, ei vain toiselle. Mikään ei koskaan ole erillään Jumalasta.
ABSTRAKTI JUMALA
Abstrakti Jumala on käsite, jonka Järjen Henki muovaa estämään kaikkialla olevan, Ikuisen Jumaluuden esiintymistä ihmisen Todellisena Armollisuutena ja Todellisena Itsenään ( Jeesus on universaali Ominaisuus tai Tila, joka on jokaisen ihmisen ydin - tietoisuus ) Abstrakti Jumala on käsite ennen käsittettä; se on ei - olevuus, ihmisen erillisen, kuvitteellisen minän alkumuoto, Diabolos eli Erillistäjä. Abstrahoituneelle Jumalakäsitykselle on tyypillistä sillä hurskastelu ja siihen vetoaminen, vaikkei Jumalan olemusta tunneta oman Tietoisuuden kautta - tämä Jumala sijoitetaan ” jonnekin” Taivaaseen tai ” jonnekin ” tulevaan, epämääräisen Aikaan.
” Hän on Oikeamielinen, Hän ei ole Myötätunnon & Säälin Olento; hän ei kykene tuntemaan ahdinkoa, hän elää Uhrauksista & Palvonnasta, iloitsee hätähuudoista & kyynelistä & kääriytyneenä Pyhyyteen & Yksinäisyyteen ”
Tätä Jumalaa palvotaan Kirkoissa Pyhyytenä, kun itse asiassa sen avulla pidetään yllä Ei -Vapahtamista, sillä koko Anteeksiannon ja Vapahtamisen prosessi erotetaan ihmisestä Abstraktioksi ja Sovitukseksi ja joksikin tapahtumaksi, joka voi tapahtua vasta Kuoleman jälkeen. Näin Todellisen Jumalan ainainen läsnäolevuus hylätään ja ihminen joutuu Ikuiseen Kuolemaan. ( ennen Erehdyksen Hävittämistä, joka on Tietoiseksi tulemista )
VIHAINEN JUMALA
Tämä Jumalan käsite on Blakella vastakohtainen Armolle, Hyvälle Isälle, Todelliselle Jumalalle. Tämä Jumala ei ole ihmisessä, vaan hän leijailee yläpuolella. Tähän väärään Jumalan käsitykseen viitataan silloin, kun osoitetaan sormella taivasta ja väitetään Jumalan olevan siellä ja sanotaan, että Jumala on taivaassa. Hän on Lain laatija ja Synneistä Rankaisija. Aatamin ja Eevan karkottaminen ja ajatus siitä, että tämä teko voidaan lunastaa vain Jeesuksen Uhrauksella on Blaken mukaan hirveä teoria. Lunastus koskee koko ihmiskunnan Tilaa, jossa Erehdys ymmärretään ja Anteeksiannon kautta vanha maailma ja sen käsitteet hylätään.
Blake kutsuu tätä ” jokamiehen Jumalaa ” Nobodydaddy: ksi eli Eikukaanisäksi ja hän puhuttelee tätä Jumaluutta näin: ” Miksi olet hiljainen & näkymätön, Oi kateuden Isä ? Miksi kätket itsesi Pilviin kaikilta etsiviltä silmiltä ? Miksi ympäröi pimeys & hämäryys kaikkia sanojasi & Lakejasi ”
( To Nobodydaddy K 171 )
Tämä Jumala on eronnut ihmisen Sielusta ja se on syntynyt Albionin Uneen vajoamisen ja siitä seuranneen Luomisen eli Kaaoksen myötä. Albion nimittää tämän Jumalan Puuta ” Moraalisen Hyveen & Lain Jumalaksi, joka oleilee Kaaoksessa ihmissilmiltä piilossa” ( Jer. 28 . 15 )
Tämä on siis käsitys Jumalasta silloin, kun ihmisen mieli on vielä Tietämättömyyden eli Kaaoksen vallassa ja hän kuvittelee, että Jumala on erillään ihmisestä.
” Älä etsi Taivaallista Isääsi taivaiden tuolta puolen; siellä vallitsee Kaaos & Muinainen Yö & Og & Anak vanha ( Milton orig. 20: 32 )
TÄMÄN MAAILMAN JUMALA
Tämän materian maailman Jumala on Saatana.. ” Saatana, joka on tämän maailman Jumala, Syyttäjä. Olkoon hänen Tuomionsa Anteeksianto ja niin hänet hävitettäköön omalta valtaistuimeltaan ”
( ON Thornton K 788 )
Tätä Jumalaa palvotaan virallisessa kristinuskossa, sillä Hänen nimissään ihmistä syytetään Synneistä ja pidetään siis yllä anteeksiantamattomuutta ( ehdoitta ) ” On olemassa tuo Tämän Maailman Jumala, Jumala, jota tässä maailmassa palvotaan Jumalana & hänet on asetettu kaiken sen yläpuolelle, mitä kutsutaan Jumalaksi ” ( On Watson K 394 )
Tämän Jumalan uskonto on Synneistä Syyttäminen ja niistä Rankaiseminen eli hän on Blaken mukaan Saatana. Tämä Jumala on vastakohta todelliselle Jumalalle, joka on Ikuinen Ihmisyys, Ainainen Anteeksianto ja Armollisuus
MUUT JUMALA - KÄSITTEET
” Kaikki Jumalat oleilevat ihmisrinnassa ” ( Marr. Of H & H 11 )
Ihmisen erehdys on ollut siinä, että nämä Jumaluudet on korotettu Yhden Jumalan Ideaan ja tällä tavoin elämän tasapaino on menetetty, sillä kaikki pakanoiden Jumalat ja esim Kreikan Jumalat ovat vain erilaisia Jumalaisia laatuja ( Intia, Intiaanit, Kreikan ja Rooman pantheonit )
” Nämä Jumalat ovat Ikuisten Luonteenlaatujen Näkyjä tai Jumalan nimiä, joista tulee, jos ne korotetaan Jumaliksi ihmiskunnalle tuhoisia. Niiden pitäisi olla palvelijoita, ei isäntiä ihmiselle, taikka yhteisölle. Ne pitäisi saada uhraamaan ihmisten eteen, eikä niin, että ihminen pakotetaan uhraamaan niille ” ( Des C iii K 571 )
Kaikkien Jumalien lähde on Jumalainen Nerous, Tietoisuuden Ikuinen Luova Prinsiippi ( Logos ) ja kaikkien Kansakuntien Uskonnot ovat muotoutuneet tämän luovan periaatteen erilaisista tulkinnoista. Blake puhuu myös Milton - runoelmassa tästä Jumalan väärästä Kuvasta, joka ilmenee hänelle kauheana näkynä, jossa kaikki kristilliset ja pakanalliset kirkot yhdessä muodostavat valtaisan, Saatanallisen Olennon.
Blaken Jumala on siis kaikkiallinen Universaali Tietoisuus, josta eri muodot syntyvät Arkkityyppisiksi Tiloiksi ja Hahmoiksi. Häntä voidaan kutsua Isäksi ja Hänen Voimaansa Äidiksi.( Pyhä Henki, Brittannia, Jerusalem ) Usein Blake haluaa kuitenkin puhua Jumalasta Jeesuksena, sillä Hänen ominaisuuksissaan toteutui Jumalan Idea kaikkein täydellisimmin. ( Anteeksiantona, joka lunastaa kaikki Erehdyksen Tilat ja langenneen, itsekkään rakkauden kivut ) Jeesus Jumalana tarkoittaa Jumalan Ikuista Mielen Kuvitusta, Jumalaisen Älyn alkulähdettä ( Logos ), joka on yhdessä feminiinisen voimansa kanssa Vapaus tai Vapautuminen ( Yhtyminen, Yoga, Mystinen Yhtyminen, Todellinen Kaste, Taivaallinen Avioliitto ) ( Jerusalem )
William Blake ei tarjoa lukijoilleen Dogmia, tai selitystä, siitä, mikä todella on mitäkin, mutta hän opastaa meitä kohti omaa oivallustamme ja pakottaa ihmisen etsimään sitä, mikä on rationaalisten käsiteiden ja uskonnollisten uskomusten takana. Näin hän luo eteemme peilin, jonka kautta voimme havainnollistaa tai ainakin aavistaa jotain siitä ihmeestä, joka piilee omassa olemuksessamme, kudottuna ihmisen lihan ja mielen alle.
” Ojennan teille Kultaisen ( Älyllisen ) Säikeen / palloksi se kerikää / se johdattaa Teidät sisään Taivaan Portilta / siltä, joka on rakennettuna Jerusalemin Muuriin. ” ( Jerusalem 77 )
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti